
M/T «VAAGEN»
Tre og et halvt år etter forrige levering av denne typen fartøy har Aukra verftet igjen bygget et tankskip. Det vil si “bygget” er kanskje å ta noe hardt i denne gangen, men i hvert fall “ferdigstilt” skipet. Det dreier seg om byggenummer 114, M/T «VAAGEN», som ble levert til Bryggen Shipping & Trading, Bergen 21. juli. Gudmor var Mia Haagensen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Meldingen fra verftsgrupperingen om bygging av dette skipet dukket opp i pressen i mai 2004, og det het seg da at kontrakten var inngått med Nina Maritime Ltd, c/o Fleischer & Co AS i Oslo, og prisen var ca. 250 millioner kroner. Den gangen skulle nybygget være klar for levering i april 2005, og skroget var allerede under bygging i Romania ved Aker Tulcea. Bryggen Shipping i Bergen skulle få ansvaret for den kommersielle driften, mens Tesma i København skulle ta seg av det tekniske.
Det hører imidlertid med til historien at skroget allerede lå i Tulcea i 2000 da Aker tok over verftet, og tankeren var kontrahert av et gresk rederi på midten av 1990-tallet (et eksempel på rumensk skipsbygging slik den var). Byggingen av tankeren ble så et samarbeid mellom Tulcea og Aukra, der mesteparten av arbeidet altså ble gjort i Romania, og med endelig utrustning i Norge. Det heter seg at skroget måtte både påbygges og ombygges for å oppnå moderne standard.
Rederiet i Bergen har også søsterskipet «Bryggen» som ble fedigstilt for tre år siden.
Rederiet
En stakkars bergenser kan bli varm om hjertet ved å lese tonnasjelisten til Bryggen Shipping & Trading, inkludert nybygg som ennå ikke er levert. Hør bare: «Vidden», «Bryggen», «Fløyen», «Kvarven», «Skarven», «Stolzen», «Dreggen», «Skolten», «Dokken» – i tillegg til her omtalte «VAAGEN».
Flere av disse er altså nybygg og skal leveres i 2007 og 2008 da rederiet skal ta levering av i hvert fall ni nybygg. Ikke akkurat beskjedne ekspansjonsplaner.
M/T «Vaagen» er beskrevet som IMO II og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. |
158,15 m
|
Lengde p.p. |
147,00 m
|
Bredde største |
22,75 m
|
Dwt |
ca. 16.000
|
Draft |
10,15 m
|
Kapasitet |
17.784 cbm 98% incl. slops
|
IMO nr. |
9043081
|
Dekk
Nybygget har totalt 35 lastetanker hvorav to er på dekk. Disse to samt 16 andre er stainless steel tanker. De resterende tankene er metallisert med sink som skal bety lenger levetid og mindre vedlikehold.
|
Oddstøl Elektronikk AS har levert og montert det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Den integrerte broløsningen er fra Northrop Grumman Sperry Marine og innbefatter Decca ARPA 343/12 S-band og ARPA 342/8 X-band radar, ELAC navigasjonsekkolodd, Navi Pol II kompass, 2 x Plath Navigat X Mk II Mod 10 gyrokompass, Plath Naviknot III/NF logg, Plath NaviGuide 4000 autopilot, Leica MX 531/MX 420 AIS/GPS, Furuno LC-90 Mk II Loran C, Leica LMX 420 D-GPS, Furuno FAX-208 værfax, Furuno NX-500 navtex, Sperry Ecdis, Sperry Voyagemaster VDR, Tron 40S og 45 SX nødpe
ilesendere, Tron SART radartransponder, 3 x Sailor SP 3110 GMDSS VHF, RT-4722 VHF, Motorola GP900 EX VHF, Motorola GP900 UHF og Sailor Fleet 77 Satcom TT-30000 SSA SSAS system. Vaktalarm er type Stein Sohn, og intercomanlegget er fra Zenitel.
Alarm- og kontrollsystemet er fra Kongsberg Maritime.