
M/Tr. «ANDENESFISK I»
– frysetråler fra Tyrkia
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Tersan Shipyard i Tyrkia har levert det femte og siste nybygget i serien trålere som ble kontrahert ved verftet av forskjellige norske rederier. M/Tr. « ANDENESFISK I» ble overtatt av Andenes Havfiskeselskap AS den 22. november 2013 som verftets byggenummer 1022.
Fartøyets ST-116L design er utviklet av Skipsteknisk i nært samarbeid med rederiene. Av samme design er tidligere «Havbryn», «Havstrand», «Volstad» og «Atlantic Viking» levert – alle omtalt i SKIPSREVYEN.
Samme dag som fartøyet ble sjøsatt i Tyrkia, kom beslutningen fra Fiskeridepartementet om at lasteromsvolumet kunne økes fra 1500 til 2500 m3. Det var god timing siden nybyggets kapasitet er på ca. 1770 m3.
Lavt energiforbruk som i tillegg oppfyller de strengeste utslippskravene har vært en viktig faktor i utviklingen av fartøyet. All fangst blir tatt vare på. Fabrikken er utrustet for produksjon av hodekappet og sløyet fisk, og avfall fra fabrikken vil bli produsert til høyverdig fiskemel og fiskeolje. Innfrysningkapasitet regnes være 90 tonn per døgn, men kan i teorien komme opp mot 112 t/d.
Det er videre lagt stor vekt på at båten er utformet ihht høye helse-, arbeidsmiljø- og sikkerhetskrav for mannskapet. Den nye skrogformen er konstruert for lavest mulig skrogmotstand balansert opp mot plassbehov og sjøegenskaper.
M/Tr. «ANDENESFISK I» er bygget til DNV klasse ✠1A1, Stern Trawler, E0, TMON og har følgende hovedddata:
Lengde o.a. | 74,70 m |
Lengde b.p.p. | 66,00 m |
Bredde på spant | 15,40 m |
Dybde i riss til h.dk. | 6,16 m |
Frysekap. | ca. 1770 m3 |
GT | 3439 |
NT | 1031 |
IMO nr. | 9652820 |
Dekk
Fabrikken fra Optimar Giske inneholder komplette produksjonslinjer med automatisk tømming av frysere, automatisk pakking, automatisk palletering og automatisk laste- og losseheis. Teknotherm har levert frysesystemet med 10 vertikale frysere. Andersen Truck har hatt leveransen av trucker.
Kranutrustningen er fra Cargotec med 1 x 6t/15m, en på 2,5t/14m og en på 2,5t/8m, og Undertun Industrier har levert landganger. Dekksmaskineriet, blant annet bestående av tre trålvinsjer, er levert av spanske Ibercisa. I redningsutstyret inngår blant annet MOB-båt m/davit fra Noreq.
[gallery columns="2" ids="10606,10607,10608,10609"]
Maskineri
Hovedmotor er type Wärtsilä 9L32 med ytelse på 4500 kW. Denne driver en Wärtsilä 4D 1095 CPP propeller via et Wärtsilä SCV85 reduksjonsgear. Strømforsyningen besørges av to CAT hjelpemotorer, en CAT C32 på 910 kW og en CAT C18 på 550 kW. Nødaggregatet har en CAT 4.4 motor på 56 kW. Styremaskin er type Tenfjord, og fartøyet er utstyrt med en Brunvoll sidethruster på 650 kW.
Teknotherm har levert kulde proviantanlegget, og Ulmatec Pyro har stått for kjelutrustning. Det har også Parat Halvorsen med steamkjelanlegg av type MCS som er kombinert oljefyrt og exhaustgass for fiskemel og -olje fabrikken ombord.
Innredning
Fartøyet er arrangert med innredning for 30 personer. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og vacuum toalettsystemet er fra Jets. I byssen er det Beha produkter. Navigasjons-, kommunikasjons- og fiskeletingsutstyr er levert av Marinelektronikk AS.
❊
Tersan Shipyard skal levere “Quo Vadis” som bygges for Norli AS, i januar og “M. Solhaug” bestilt av Mikal Solhaug, Båtsfjord. Verftet har også i ordre et skip av ST-259 design for Volstad Shipping som skal være ferdig i 2015 og en ST-156L design bestilt av Leinebris/Urvaag.