Atlantic Viking

M/Tr. «ATLANTIC VIKING»

– frysetråler fra Tyrkia

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/Tr. «ATLANTIC VIKING» ble levert fra Tersan Shipyard i Tyrkia til Giske Havfiske AS, Ålesund den 6. september 2013 som verftets byggenummer 1019. Dåpen fant sted i Ålesund med Solveig Risbakk som gudmor.

Nybygningskontrakten ble inngått i oktober 2011, og båten er utviklet av Skipsteknisk AS i nært samarbeid med rederiet og er av ST-116L design.

Nybygget er det fjerde av fem trålere som ble kontrahert ved verftet av forskjellige norske rederier. Tidligere er «Havbryn» levert og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2013, samt «Havstrand» og «Volstad» (SR 4/2013). Nå gjenstår nybygget for Andenes Havfiskeselskap som det siste i denne serien.

Ikke nok med det, Tersan bygget fôrbåten «Høydal» i 2012 (SR 5/2012) og fiskefartøyet «Frøyanes» i 2011 (SR 5/2011). Så dette skipsverftet har gjort skikkelig innhugg på det “norske” nybyggmarkedet for fiskebåter.

Prisen for disse fartøyene har tidligere vært oppgitt som cirka 240 millioner kroner, men for «ATLANTIC VIKING» skal det være snakk om 235 millioner. Besparelsen i forhold til bygging ved norsk verft nevnes som cirka 60 millioner.

Lavt energiforbruk som i tillegg imøtekommer de strengeste utslippskravene har vært en viktig faktor i utviklingen av fartøyet. All fangst blir tatt vare på. Fabrikken er utrustet for produksjon av hodekappet og sløyet fisk, og avfall fra fabrikken vil bli produsert til høyverdig fiskemel og fiskeolje. Innfrysningkapasitet regnes være 90 tonn per døgn, men kan i teorien komme opp mot 112 t/d.

Det er videre lagt stor vekt på at båten er utformet ihht høye helse-, arbeidsmiljø- og sikkerhetskrav for mannskapet. Den nye skrogformen er planlagt for minst mulig skrogmotstand balansert opp mot plassbehov og sjøegenskaper.

M/Tr. «ATLANTIC VIKING» fører NOR flagg med Ålesund som hjemstedshavn og har klasse i DNV med notasjoner klasse ✠1A1, Stern Trawler, E0, Clean (Register Information: Hull complies with ICE-1B). Båten har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 74,70 m
Lengde b.p.p. 66,24 m
Bredde på spant 15,40 m
Dybde i riss til h.dk. 6,16 m
Frysekap. ca. 1770 m3
GT 3439
NT 1031
IMO nr. 9652806

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä 9L32 dieselmotor med ytelse på 4500 kW som driver en Wärtsilä 4D 1095 CPP propeller via et Wärtsilä SCV85 reduksjonsgear. Strømforsyningen besørges av 2 x CAT hjelpemotorer; en CAT C32 på 910 kW og en CAT C18 på 550 kW. Nødaggregatet har en CAT 4.4 motor på 56 kW.

Styremaskin er type Tenfjord, og fartøyet er utstyrt med en Brunvoll sidethruster på 650 kW.

Parat Halvorsen AS har levert steamkjelanlegg til alle disse trålerne. Anlegget er av type MCS som er kombinert oljefyrt og exhaustgass for fiskemel og -olje fabrikken ombord. Exhaust gass seksjonen er spesielt designet for høy dampproduksjon når det er lav belastning på fartøyets maskineri.

Teknotherm har levert kulde proviantanlegget, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro.

[gallery ids="9884,9885,9886,9887,9888,9889,9890,9883"]

Dekk/innredning

Optimar Giske AS har levert fabrikken ombord. Den inneholder komplette produksjonslinjer med automatisk tømming av frysere, automatisk pakking, automatisk palletering og automatisk laste- og losseheis. Teknotherm har levert frysesystemet med 10 vertikale frysere. Andersen Truck har supplert trucker.

Kranutrustningen er fra Cargotec med 1 x 6t/15m, en på 2.5t/14m og en på 2.5t/8m, og Undertun Industrier har levert landganger. RRM har hatt leveranser av dekksmaskineri

I redningsutstyret inngår blant annet MOB-båt m/davit fra Noreq. Hospitalutstyr kommer fra fra Medi 3. Fartøyet er arrangert med innredning for 30 personer. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, bysseutrustningen er med Beha produkter og Jets har stått for vacuum toalettsystemet.

Navigasjons-, kommunikasjons- og fiskeletingsutstyr er levert av Marinelektronikk AS. Nybygget er forsikret hos Møretrygd, og Sparebanken Møre har vært delaktig i finansieringen.

Tersan Shipyard skal nå levere en tråler av ST-116 design til Andenes Havfiskeselskap, og senere kommer “Quo Vadis” som bygges for Norli AS og “M. Solhaug” bestilt av Mikal Solhaug, Båtsfjord.