(Foto: Harald Valderhaug)

M/Tr. «GADUS NEPTUN»

– tråler fra VARD Brattvaag

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hekk-/fabrikktråleren «GADUS NEPTUN» ble levert fra Vard Brattvaag den 28. februar 2014 som byggenummer 790 til Havfisk ASA v/Finnmark Havfiske AS, Rypefjord. Fartøyet ble døpt av Tone Myklebust i Ålesund den 7. mars. Skrogbygging og en del av utrustningen er utført ved Vard Braila i Romania.

Dette er det tredje og siste nybygget av Vard FV 01 design under kontrakten som ble inngått i september 2011, og totalprisen for tre skip ble da oppgitt til cirka 770 millioner kroner, inkludert utstyr.

De to foregående fartøyene ble omtalt i Skipsrevyen nr. 4/13 – «Gadus Poseidon» – og nr. 6/13 – «Gadus Njord». Det skilte kun ni måneder mellom første og siste levering fra Brattvåg verftet. Erfaringene med de to første tilsier at rederiet er fornøyd med trålerne som har fisket svært godt. I media kunne man eksempelvis lese i november at «Gadus Poseidon» hadde satt fangstrekord med ca. 1.250 tonn torsk på 23 fiskedøgn.

M/Tr. «GADUS NEPTUN»

Komfort og arbeidssituasjonen for mannskapet har hatt høy prioritet i design av tråleren, og en rekke tunge arbeidsoperasjoner er fjernet med bruk av robot og annen teknologi.

Fartøyet skal drive med bunntråling og pelagisk tråling og er utformet primært for fangst av hvitfisk som torsk, sei og hyse, men har også kapasitet for reketråling.

Peder Stette AS har levert fabrikken ombord som er optimalisert med høy prosesserings- og innfrysningskapasitet, med kapasitet på opp til 80 tonn i døgnet. Fartøyet har egen fiskemelsfabrikk fra Fjell Industries som gjør at hele fisken blir utnyttet. Tunge operasjoner er automatisert, – en robot tømmer fryserne, og blokkene pakkes i sekker og palleteres automatisk.

Fartøyet har Ålesund som registreringshavn og er bygget til DNV klasse ✠1A1, Stern Trawler, E0, CLEAN, BIS, SILENT-F, TMON. Register Information: Hull complies with ICE-1B. Metizoft har håndtert prosessen med Green passport. Tråleren har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 69,80 m
Lengde b.p.p. 62,40 m
Bredde på spant 15,60 m
Dybde i riss til h.dk. 6,85 m
DW ca. 1.549 t
Draft design 6,85 m
GT 3441
NT 1079
Lastekap. fryserom 1200 m3
Lastekap. pakkerom 380 m3
Lastekap. fiskemel 140 m3
Fiskerinr. F-55-BD
IMO nr. 9640982

Tankkapasitetene er ca. 600 m3 brennolje og ca. 150 m3 ferskvann.

Maskineri

Fartøyet har dieselelektrisk “twin screw” fremdriftsløsning med fire generatorsett som produserer strøm til to elektriske fremdriftsmotorer, type MaK 8M25C med generatorer på 2450 ekW hver. Scana Propulsion har levert “twin-screw” propellene som har diameter på 3500 mm. To andre generatorsett består av CAT C32 motorer med generatorer hver på 750 ekW. Nødaggregatet er på 75 ekW. PMS vedlikeholdssystem er fra Onsoft Computer Systems.

Styremaskineri er type RRM Tenfjord som opererer RRM ror, og en baugthruster på 600 kW er av Brunvoll fabrikat. Bunker Oil har levert smøreolje.

Vard Accommodation har levert ventilasjonsanlegget, Nilsen Frys & Kjøleteknikk har forestått proviant kuldeanlegg og fryseanlegg er fra Teknotherm.

Sperre og Tamrotor har levert kompressorer, og separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Pumpeutrustningen og hydrofor er fra Allweiler, og kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro og Alfa Laval Aalborg. Pumper for fiskeprosessering er levert av ITT Norge, og UV anlegg er fra Filtra AS. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Brannsikkerhetsmessig har Novenco Fire Fighting (DK) levert brannslukkingssystemet.

Dekk/innredning

Seaonics har levert trålvinsjer og ankervinsj, samt annet dekksutstyr, og Alfa-Cluj har supplert elektriske vinsjer for luker. Trålblokker er fra Brdr. Markussens, og kraner kommer fra TTS Ships Equipment. Anker, kjetting etc. er fremskaffet av Naval Equipment & Services, og vindusleveransen er fra Bohamet.

ICCP (impressed current cathodic protection system) er fra Corrosion & Water-Control BV. I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt m/davit fra Brude Safety.

M/Tr. «GADUS NEPTUN» er arrangert med innredning for 25 personer. Ved normal besetning har alle egne lugarer. Maritime Interior SRL har tatt seg av innredningsarbeidene og har også levert bysse-/messeutstyr. Delitek har levert komprimator, og toalettsystemet er fra Jets.

Vard Electro har utført elektroarbeidene, samt levert hovedtavle, brokonsoller og IAS.

Elektronikk

Vard Electro har installert navigasjonspakken fra Furuno med blant annet Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137 radar, Furuno FCV-30 ekkolodd, FSV-85BB ekkolodd, Furuno TS-337A sonar, Furuno SC-110 GPS, Furuno GP-150 GPS, Furuno T-2138 TEcdis, Furuno FA-150 AIS og MaxSea Time Zero Plot.

Scanmar har levert fangstsystem med ScanScreen brosystem, multifunctional SS4 Door & Catch sensorer, TrawlEye & TrawlSpeed/Symmetry sensorer.

----

Vard Brattvaag vant nylig en ordre fra Bourbon for en AHTS som skal leveres i 1. kvartal 2016. Bnr. Er 802. Skroget skal bygges ved Vard Tulcea.

Ordreboken består ellers av et kabelleggingsfartøy, bnr. 819, til France Telecom Marine, samt 2 konstruksjonsskip, bnr. 820 og 821, til Siem Offshore.

(Foto: Harald Valderhaug)