Foto: Harald Valderhaug

M/Tr. «GADUS NJORD»

– tråler fra VARD Brattvaag

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tråleren «GADUS NJORD» ble overlevert til Havfisk ASA fra Vard Brattvaag den 15. november 2013 som byggenummer 789. Dette er det andre fartøyet i serien på tre enheter. Fiskefartøyet ble døpt i Stamsund av Inger Tove Liland som har arbeidet i rederiet i over 40 år.

Fartøyets design er Vards FV 01. Skipsbygningskontrakten ble inngått i september 2011 (med STX OSV), og totalprisen for tre skip ble da oppgitt til cirka NOK 770 millioner, inkludert utstyr.

Investeringen skulle gi Havfisk et betydelig løft med økt fangstkapasitet og bedre utnyttelse av kvotene. Naturlig nok vil de nye fartøyene ha betydelig lavere drivstofforbruk som også influerer på fangstkapasiteten.

Havfisk er Norges største fiskeriselskap med 12 trålere. Rederiet fisker primært torsk, hyse og sei i norske farvann og selger dette til Norway Seafoods Group og andre industrielle aktører. Samlet fangst i tredje kvartal 2013 var 13.039 tonn, en reduksjon på 977 tonn fra samme periode i 2012.

Fra 3. kvartal 2013 rapporten fremgår at fangstinntekter per driftsdøgn var 12 prosent høyere enn i samme periode i 2012, mens fangsteffektivitet per driftsdøgn var 7 prosent lavere. Det totale fangstvolumet var redusert med 7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Flåten hadde fire flere driftsdøgn i tredje kvartal 2013 enn i tredje kvartal 2012. Havfisk konsernets omsetning ble på 189 millioner kroner mot 171 millioner i samme periode i 2012. Økningen i driftsinntekter skyldes endring i produktmiks og gode hysepriser.

Havfisk inngikk 3. juli 2013 en intensjonsavtale med en nord-norsk kjøper om salg av fartøyet «Jergul» med kvote for fiske av torsk, hyse og sei. «Jergul» er med sine 41 år det eldste fartøyet i rederiet. Avtalt kjøpesum for fartøy og kvote er 33 millioner kroner, hvorav fartøyet er verdsatt til en million kroner. Salget er planlagt gjennomført med virkning fra 1. januar 2014 og forutsetter norske myndigheters godkjennelse.

M/Tr. «GADUS NJORD»

Fartøyet skal drive med bunntråling og pelagisk tråling og er utformet primært for fangst av hvitfisk som torsk, sei og hyse, men har også kapasitet for reketråling. Det er også fiskemelfabrikk ombord som betyr at hele fisken kan utnyttes. Fabrikken er levert av Fjell Industries.

Nybygget har det siste innen fiskeletingsutstyr. Fabrikken, levert av Peder Stette AS, er optimalisert med høy prosesserings- og innfrysningskapasitet; 800 t/d. Tunge operasjoner er automatisert, – en robot tømmer fryserne, og blokkene pakkes i sekker og palleteres automatisk.

Fartøyet er bygget til DNV klasse ✠1A1, Stern Trawler, E0, CLEAN, BIS, SILENT-F, TMON. Register Information: Hull complies with ICE-1B. Metizoft har håndtert prosessen med Green passport.

Hovedddata:

Lengde o.a. 69,80 m
Lengde b.p.p. 62,40 m
Bredde på spant 15,60 m
Dybde i riss til h.dk. 6,85 m
DW ca. 1.549 t
Draft design 6,85 m
GT 3441
NT 1029
Lastekap. fryserom 1200 m3
Lastekap. pakkerom 380 m3
Lastekap. fiskemel 140 m3
IMO nr. 9640970

Tankkapasitetene er ca. 600 m3 brennolje og ca. 150 m3 ferskvann.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftsmaskineriet har “twin screw” løsning med fire generatorsett som produserer strøm til to elektriske fremdriftsmotorer, type MaK 8M25C med generatorer på 2450 ekW hver. Scana Propulsion har levert “twin-screw” propellene som har diameter på 3500 mm. To andre generatorsett består av CAT C32 motorer med generatorer hver på 750 ekW. Nødaggregatet er på 75 ekW. PMS vedlikeholdssystem er fra Onsoft Computer Systems.

Styremaskineri er type RRM Tenfjord som opererer RRM ror, og en baugthruster på 600 kW er av Brunvoll fabrikat. Bunker Oil har levert smøreolje.

Vard Accommodation har levert ventilasjonsanlegget, Nilsen Frys & Kjøleteknikk har forestått proviant kuldeanlegg og fryseanlegg er fra Teknotherm.

Sperre og Tamrotor har levert kompressorer, og separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Pumpeutrustningen og hydrofor er fra Allweiler, og kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro og Alfa Laval Aalborg. Pumper for fiskeprosessering er levert av ITT Norge, og UV anlegg er fra Filtra AS.

Brannsikkerhetsmessig har Novenco Fire Fighting (DK) levert brannslukkingssystemet.

Dekk/innredning

Seaonics har levert trålvinsjer og ankervinsj, samt annet dekksutstyr, og Alfa-Cluj har supplert elektriske vinsjer for luker. Trålblokker er fra Brdr. Markussens, og kraner kommer fra TTS Ships Equipment. Anker, kjetting etc. er fremskaffet av Naval Equipment & Services, og vindusleveransen er fra Bohamet.

ICCP (impressed current cathodic protection system) er fra Corrosion & Water-Control BV. I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt m/davit fra Brude Safety.

M/Tr. «GADUS NJORD» er arrangert med innredning for 25 personer. Ved normal besetning har alle egne lugarer. Maritime Interior SRL har tatt seg av innredningsarbeidene og har også levert bysse-/messeutstyr. Delitek har levert comprimator, og toalettsystemet er fra Jets.

Vard Electro har utført elektroarbeidene, samt levert hovedtavle, brokonsoller og IAS

Elektronikk

Vard Electro har installert navigasjonspakken fra Furuno med blant annet Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137 radar, Furuno FCV-30 ekkolodd, FSV-85BB ekkolodd, Furuno TS-337A sonar, Furuno SC-110 GPS, Furuno GP-150 GPS, Furuno T-2138 TEcdis, Furuno FA-150 AIS og MaxSea Time Zero Plot.

Scanmar har levert fangstsystem med ScanScreen brosystem, multifunctional SS4 Door & Catch sensorer, TrawlEye & TrawlSpeed/Symmetry sensorer.

Levering av «Gadus Neptun» fra VARD Brattvaag er satt til første kvartal 2014. Bnr. 772 er en tråler bestilt av Remøy Fiskeriselskap som skal leveres i 3. kvartal 2013.

Foto: Harald Valderhaug