Foto: Harald Valderhaug

M/Tr. «GADUS POSEIDON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havfisk ASA som manager for Finnmark Havfiske AS, Rypefjord overtok det første i serien på tre fiskefartøyer – M/Tr. «GADUS POSEIDON» – fra VARD Brattvaag den 14. juni 2013 som verftsgruppens byggenummer 788. Fartøyet er på nesten 70 meter og er konstruert spesielt med fokus på miljøet. Nybygget ble døpt av Marit Osdal Stette.

Fartøyet er bygget etter Vards FV 01 design og har dødvekt på cirka 1.549 tonn. Skroget er bygget ved Braila verftet i Romania. Skipsbygningskontrakten ble inngått i september 2011 (med STX OSV), og totalprisen for tre skip ble da oppgitt til cirka NOK 770 millioner, inkludert utstyr.

Investeringen skulle gi Aker Seafoods (som det het den gangen) et betydelig løft med økt fangstkapasitet og bedre utnyttelse av kvotene. Naturlig nok vil de nye fartøyene ha betydelig lavere drivstofforbruk som også influerer på fangstkapasiteten.

De tre nye fartøyene var tenkt å erstatte tre eldre trålere som skulle selges. Slik har det også gått. I juli kom meldingen om at Havfisk hadde inngått intensjonsavtale med en nordnorsk kjøper om salg av fartøyet «Jergul» med tilhørende kvote. Fartøyet er rederiets eldste med sine 41 år, og prisen var NOK 33 millioner. Salget er planlagt gjennomført med virkning fra 1. januar 2014 og forutsetter norske myndigheters godkjennelse. To andre fartøyer ble solgt i fjor.

Havfisk er Norges største fiskeriselskap med 11 trålere med gjennomsnittsalder på 14 år, og selskapet har cirka 11 prosent av den samlede norske torskekvoten.

M/Tr. «GADUS POSEIDON»

Fartøyet skal drive med bunntråling og pelagisk tråling og er utformet primært for fangst av hvitfisk som torsk, sei og hyse, men har også kapasitet for reketråling. Det er også fiskemelfabrikk ombord som betyr at hele fisken kan utnyttes. Fabrikken er levert av Fjell Industries.

Skrogets designkonsept er utprøvd på en rekke av verftsgruppens offshore nybygg de siste årene. Konseptet er i dette tilfellet designet med tanke på fartøyets drift og operasjonsmodi.

Nybygget har det siste innen fiskeletingsutstyr. Fabrikken, levert av Peder Stette AS, er optimalisert med høy prosesserings- og innfrysningskapasitet; 800 t/d. Tunge operasjoner er automatisert, – en robot tømmer fryserne, og blokkene pakkes i sekker og palleteres automatisk.

M/Tr. «GADUS POSEIDON» fører NOR flagg og har Ålesund som hjemstedshavn. Fartøyet er bygget til DNV klasse ✠1A1, Stern Trawler, E0, CLEAN, BIS, SILENT-F, TMON. Register Information: Hull complies with ICE-1B. Metizoft har håndtert prosessen med Green passport.

Hovedddata:

Lengde o.a. 68,80 m
Lengde b.p.p.
62,40 m
Bredde på spant
15,60 m
Dybde i riss til h.dk.
6,85 m
DW
1.549
Draft design
6,85 m
GT
3441
NT
1079
Lastekap. fryserom
1200 m3
Lastekap. pakkerom
380 m3
Lastekap. fiskemel
140 m3
IMO
9640968

Tankkapasitetene er ca. 600 m3 brennolje og ca. 150 m3 ferskvann.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftsmaskineriet har “twin screw” løsning med fire generatorsett som produserer strøm til to elektriske fremdriftsmotorer, type MaK 8M25C med generatorer på 2450 ekW hver. Scana Volda har levert “twin-screw” propellene som har diameter på 3500 mm. To andre generatorsett består av CAT C32 motorer med generatorer hver på 750 ekW. Nødaggregatet er på 75 ekW.

Styremaskineri er type RRM Tenfjord med RRM ror, og en baugthruster på 600 kW er av Brunvoll fabrikat. Bunker Oil har levert drivstoff og smøreolje. PMS vedlikeholdssystem er fra Onsoft Computer Systems.

Pumpeutrustningen og hydrofor er fra Allweiler, Sperre og Tamrotor har tatt seg av kompressorleveransene og separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant kuldeanlegg, og fryseanlegg er fra Teknotherm. Pumper for fiskeprosessering er levert av ITT Norge.

Vard Accommodation har tatt seg av HVAC leveransen, og kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro og Alfa Laval Aalborg. UV anlegg er fra Filtra AS. Brannsikkerhetsmessig har Novenco Fire Fighting (DK) levert brannslukkingssystemet.

Dekk/innredning

Seaonics har levert trålvinsjer og ankervinsj, og Alfa-Cluj har supplert elektriske vinsjer for luker. Trålblokker er fra Brdr. Markussens. Gurskøy har levert landganger, og kraner og sideporter kommer fra TTS Ships Equipment. Anker, kjetting etc. er fremskaffet av Naval Equipment & Services, og vindusleveransen er fra Bohamet.

Overflatearbeidene er utført av PCS Constructions, og ICCP (impressed current cathodic protection system) er fra Corrosion & Water-Control BV.

I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt m/davit fra Brude Safety.

M/Tr. «GADUS POSEIDON» er arrangert med innredning for 25 personer. Ved normal besetning har alle egne lugarer. Maritime Interior SRL har tatt seg av innredningsarbeidene og har også levert bysse-/messeutstyr. Delitek har levert søppel compactor, og toalettsystemet er fra Jets.

Vard Electro har hatt elektroarbeidet ombord, samt levert hovedtavle og brokonsoller.

Elektronikk

Vard Electro har installert navigasjonspakken fra Furuno med blant annet Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137 radar, Furuno FCV-30 ekkolodd, FSV-85BB ekkolodd, Furuno TS-337A sonar, Furuno SC-110 GPS, Furuno GP-150 GPS, Furuno T-2138 TEcdis, Furuno FA-150 AIS og MaxSea Time Zero Plot. Vard Electro har også levert IAS.

Scanmar har levert fangstsystem med ScanScreen brosystem, multifunctional SS4 Door & Catch sensorer, TrawlEye & TrawlSpeed/Symmetry sensorer.

VARD Brattvaag skal levere søsterfartøyene “Gadus Njård” i november og “Gadus Neptun” i februar (2014) med bnr. 789 og 790. Bnr. 772 er en tråler bestilt av Remøy Fiskeriselskap som skal leveres i 3. kvartal 2013.

Torsk (Gadus morhua) er den økonomisk viktigste fisken i torskefamilien. Den finnes langs hele norskekysten, det sørlige Barentshavet, Nordsjøen og Skagerrak. Det finnes to arter: vandrende oseanisk torsk eller norsk-arktisk torsk, også kalt skrei, og mer eller mindre stedbunden kysttorsk. (Wikipedia).