Foto: Fuglefjellet

M/Tr. «HOPEN»

– tråler fra Vard Langsten

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/Tr. «HOPEN» ble overtatt den 19. september 2013 av Remøy Fiskeriselskap AS, Fosnavåg fra Vard Langsten som byggenummer 772. Skipet er bygget etter ST-117 design, og nybåten ble døpt av 11 år gamle Vilde Remøy.

Nybygningkontrakten ble inngått i november 2011 (med STX OSV Holdings Limited), og skroget er bygget i Romania ved Vard Tulcea. Den gangen ble det antatt at prisen for fartøyet ville komme på ca. 250 millioner kroner.

Båten er en kombinert reke- og torsketråler og kan produsere sløyet og hodekappet fisk til frysing. Torskefisket regnes å ville stå for 75/80 prosent av aktiviteten. Frysekapasiteten er på 1500 m3, og den nye fabrikken fra Steel-X bestående av autofryseri, emballering, palletering samt rekelinje skal i teorien kunne produsere opp til 120 tonn per døgn.

Båten har registerinformasjon hos DNV: Hull complies with ICE-1A*. Fartøyet er bygget med dobbelt skrog med drivstofftankene godt beskyttet.

M/Tr. «HOPEN» fører NOR flagg med Fosnavåg som hjemstedshavn og har klasse i DNV med notasjoner klasse ✠1A1, ICE-1C, Stern Trawler, E0, CLEAN. Båten har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 74,00 m
Lengde b.p.p. 65,00 m
Bredde på spant 16,00 m
Dybde i riss til h.dk. 6,75 m
GT 3909
NT 1172
DW ca. 1.500 t
Frysekap. 1500 m3
IMO nr. 9660451

Drivstoffkapasiteten er på 873 m3 og ferskvannstankene rommer 134 m3.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä 12V32 dieselmotor med ytelse på 6000 kW som driver en Wärtsilä 4E1095 propeller med vingediameter 4200 mm via Wärtsilä reduksjonsgear. Strømforsyningen besørges av en CAT 3512C hjelpemotor på 1700 kW og en DSG akselgenerator på 2967 kVA. Nødaggregat er også av CAT fabrikat og er på 425 kW.

Styremaskin er type Tenfjord, og en Brunvoll FU-63-LTC-1750 sidethruster på 600 kW forbedrer manøvreringen av fartøyet.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, og Flygt har stått for pumpe til fiskeprosessering. Kompressorleveransene kommer fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft), mens Alfa Laval og RWO har supplert separatorer. Wilhelmsen Technical Solutions har levert Ac/Ox.

Vard Accommodation HVAC har levert kulde proviantanlegget og ventilasjonssystemet, mens kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro. Filtra har levert UV-filter, og CO2/inergen brannslukkingsystem er fra Zenith Elektro.

Dekk/innredning

Teknotherm har levert fryseanlegget. Dekksmaskinerileveranser som ankerspill og trålvinsjer er fra Ibercisa, og tre kraner kommer fra Seaonics. Undertun har forestått landgang, og ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. Brdr. Markussen har tatt seg av trålblokkleveransen.

Blant redningsutstyret ombord er Viking redningsflåter og MOB-båt m/davit fra Maritime Partner. Medi 3 har tatt seg av det medisinske utstyret til fartøyet.

Vindusleveransen er fra Bohamet, og Libra-Plast har levert dører til nybygget. Fartøyet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.

M/Tr. «HOPEN» er innredet for totalt 33 personer, men normal besetning vil være 16-18 personer. Det er også arrangert med hospital ombord.

Maritime Interior SRL har hatt innredningsoppdraget, toalettsystemet kommer fra Jets og Mare Safety har levert Beha bysseutstyr.

Elektro installasjonene er utført av Vard Electro, mens Marinelektronikk AS har levert det elektroniske utstyret til nybygget.

Vard Langsten synes å ha fullt opp med arbeid for nærmere to år fremover. Bnr. 809 skal leveres til Farstad Shipping i februar 2014, bnr. 810 følger i april, bnr. 815 i mai og bnr. 816 i 3. kvartal. Bnr. 777 til FLO skal leveres i oktober 2014. 2015 fortsetter med Farstad oppdragene – bnr. 822 skal leveres i mars og et IMR fartøy av Vard 037 design i juli.