MTr «Olympic Prawn»

Myklebust Mek. Verksted AS i Gursken på Sunnmøre overleverte 18. desember verftets byggenr. 25. Dette er den andre av de tre reketrålerne som verftet skal utruste. Reder for «Olympic Prawn» er Olympic Fiskeri KS, Fosnavåg, ved Stig Remøy. Den første tråleren ble levert til Havtrål AS i september. Så i mai 2000 står «Halten» for tur.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/Tr. «Olympic Prawn» er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund, og er spesialkonstruert for rekefiske i farvann med vanskelige isforhold. Skroget er levert av NorYard, som har fått det bygget ved Sanab-verftet i Romania. Båten har en totalkostnad på ca. 120 millioner kroner, og karakteriseres blant annet ved at den har større maskinkraft, sterkere vinsjer og høyere standard for mannskapet enn tidligere reketrålere.

Hoveddata
Lengde o.a. .........................60,00 m
Lengde p.p. .........................52,80 m
Største bredde ....................14,00 m
Dybde til sh.dk. ....................8,65 m
Dypgående............................5,85 m

Tankkapasitetene er 563 m3 brennolje og 30,7 m3 ferskvann. Det nedkjølte lasterommet kan ta 895 m3 reker. Tråleren er innredet for 25 personer.

Maskineri
Hovedmotoren er en Wärtsilä NSD W9L32 på 4.300 kW (5.800 hk), som driver et Wärtsilä Type Wichmann SCV 850-P560 propellanlegg, via et reduksjonsgear fra samme fabrikant. Toppfart er oppgitt til 16 knop. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord, og baugpropellen er fra Brunvoll. Strømforsyningen besørges av en Cummins KTA 50G9 hjelpemotor på 1.360 kW, som driver en Stamford HCM 734 G generator. Fartøyet har også en Leroy Somer akselgenerator.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorene fra Alfa Laval, de to startluftkompressorene fra Sperre og arbeidsluftkompressoren fra Atlas Copco. Isolasjonsarbeidene er utført av Norsk Bygg og Innredning AS, ventilasjonsanlegget er levert av Miljø-Teknikk og varme/sanitæranlegget av Bergen Rørhandel, mens kjelutrustningen består av en kombiboiler fra Pyro. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor, mens Autronica har levert brannvarslingsanlegget. Fabrikken er levert av Carnitech, og frysemaskineriet av Teknotherm.

Dekk
Den største attraksjonen på dekk er tre nyutviklede trålvinsjer fra Ulstein Brattvaag, som hver har en trekkraft på hele 47 tonn. I tillegg består vinsjutrustningen av seks sveipevinsjer, en fremhalervinsj, to gilsonvinsjer, en tømmevinsj, en uthalervinsj og syv pumpeaggregat, alt levert av Ulstein Brattvaag. Kranutrustningen består av tre ABAS-kraner fra Aukra Industrier. Den øvrige dekksutrustningen fra Odim AS omfatter hydraulisk utstyr samt seks mindre vinsjer. Trålnøtene er levert av Egersund Trål som også har levert tråldørene.

Vinduer og lysventiler er fra Blom Marine, de vanntette dørene fra Nor-Pro og plastdørene fra Libra. Blokkutrustningen er levert av Brødr. Markussen. Sikkerhetsutstyret består blant annet av en MOB-båt fra UFAS i en Acta-kran, samt redningsflåter fra Viking. Lanterneutrustningen er fra Tranberg og lyskasterne fra Norselight. Båten er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.

Diverse
I innredningen er benyttet Isolamin innredningspaneler fra Imac på skott og Danacoustic oppunder dekk. I fabrikken finnes vesentlig Fibo-panel. Møblene er fra Hjellegjerde, bysseovnen fra Beha og vacuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonene er utført av Hareid Elektriske, som også har levert hovedtavlen og bro- og maskinromspultene.

Elektronikk
De elektroniske installasjonene har Sletten Electronics stått for. Fartøyet er utstyrt med Furuno utstyr som følger: Furuno FAR-2835S og FR-2115 radarer, to stk. FCV-1500 ekkolodd, to stk. FS-1562 MF/HF SSB og Sailor R2122 ekstra mottaker, videre to stk. GP-80 GPS og LC-90 Loran C. Gyrokompass er merke Anschütz St. 20 og autopilot Pilotstar D. Fartøyet er videre utstyrt med SAGEM LH- 92 logg, Taiyo TDL 1550 peileapparat, bærbare Motorola GP-330, VHF av type Furuno FM-7000 og to stk. FM-8000, samt en bærbar Tron VHF.

Nødpeilesendere er også type Tron 40S, 45SX og to stk. SART. Mobiltelefon av merke Benefon Forte 450 er også ombord og Deif har levert vindmåler. Ytterligere utstyr av Furuno fabrikat: INMARSAT B Felcom 82, Navtex NX-500, INMARSAT C Felcom 12 , kartplotter Telchart 2023, trålsonde CN-24, temperaturmåler TI-20D og telex terminal DP-6 ARQ. I tillegg er levert komplett Scanmar trålutstyr m/øye.