
M/Tr. «ØSTERBRIS»
– fiskefartøy fra Tyrkia
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/Tr. “Østerbris” ble sjøsatt ved Cemre Shipyard, Tyrkia den 5. desember 2013 som verftets bnr. 25. Overlevering til rederiet Østerfjord AS, Torangsvåg er avtalt til 20. juni 2014. Med antatt seilingstid på 12-14 dager regner rederiet med at skipet er hjemme i Austevoll primo juli, og da vil også dåpen finne sted.
Dette er Cemres første “turn key”-prosjekt av typen fiskefartøy. For rederiets del er dette det andre nybygget det overtar. Det første ble levert fra Karmsund Maritime i 1999, designet av Vik–Sandvik AS. Dagens nybygg har en lengde på 74,2 meter og lastekapasitet på ca. 2300 m3 og er bygget etter WSD design VS 6110 PS/TR / SD 4545.
I media kunne man nylig lese at rederiet sparte cirka 35 millioner kroner på å velge Tyrkia fremfor Norge som byggeland. Utstyrsmessig blir det imidlertid mye det samme uansett byggested – noe som høres bra ut for norske utstyrsleverandører.
I Skipsrevyen har vi i 2013 og 2012 omtalt to selvlossere som ble bygget ved Cemre («Martin H» og «Helene H»), og et fiskefartøy som ble levert i 2013 fra Celiktrans («Malene S»). Det mest aktive tyrkiske verftet for norske nybygg i 2013 og hittil i 2014, er imidlertid Tersan. Skipsrevyen har siden slutten av 2012 presentert hele ni nybygg fra dette skipsverftet hvorav syv er fiskebåter, ett av typen fôrbåt og en OSV av Havyard 832 CD design. Fortsatt har verftet to norske kontrakter i ordre.
M/Tr. “Østerbris” hovedddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 74,20 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 65,10 m
Bredde på spant ................................................................................................... 15,20 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 9,20 m
Lastekap. ........................................................................................................ ca. 2300 m3
GT ............................................................................................................................. 2720
Fiskerinr. ............................................................................................................ H-99-AV
IMO nr. ............................................................................................................... 9662526
Dekk
Ved avreise Cemre er det ikke montert noe trålutstyr ombord, men rederiet antar at en norsk leverandør blir valgt. Det er Mariner (lokalt i Tyrkia) som har levert 3 stk. kraner, mens alt hydraulisk utstyr er levert av Karmøy Winch.
Fartøyet er utstyrt med et MMC RSW sirkulasjonssystem på 2 x 1400 kW og vacuumanlegg fra MMC Tendos. Fiskepumpeutstyr og nothåndtering er av type Karm. Karm leveransene omfatter notlegger og to kraner – videre snurpevinsj 2 x 35 tonn, trålvinsj 2 x 80 tonn og nettrommel på 110 tonn. I tillegg kommer capstan og ankervinsj. Egersund Trål har forestått trålutstyr. Utvendige dører er fra Libra-Plast.
Nybygget er oppmalt med Hempel malingssystemer, og Light Partner har håndtert utvendig belysning. I redningsutstyret inngår blant annet MOB-båt med davit fra Noreq.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 9L32 dieselmotor med ytelse på 4500 kW som er koblet til Wärtsilä SCV 90/2-PD58 reduksjonsgear og Wärtsilä 4D 1095 propeller med diameter 3800 mm.
Strømforsyningen besørges av to Yanmar hjelpemotorer hver på 750 kW og en Marelli akselgenerator på 2500 kW. Nødaggregatet har en Volvo D9 motor på 250 kW.
Styremaskin fra RRM er type SR722-FCP og betjener et high lift ror. Fartøyet er utstyrt med to sidethrustere fra Scana Propulsion, en forut på 900 kW og en akter på 950 kW.
Pumper er lever av Desmi, Lyng elektrisk torque er installert og separatorer er fra Westfalia. Heinen & Hopman har besørget både HVAC og proviant kuldeanlegg. SCR systemet er levert av Yarwil. Brannsikkerhetsmessig har Minimax levert både brannslukkkingsutstyr og deteksjonsanlegg.
Innredning
Fartøyet er arrangert med innredning for 14 personer med 13 lugarer. Innredningsarbeidene er utført av Ci-ta med Lampre PPS24 paneler og Gerflor på dørk. Ekornes har supplert møbler. Toalettanlegget er fra Evac, mens Unoks har håndtert bysse- og vaskeriutstyr. NorSap har levert styrehusstoler av typen Black Leather.
Elektronikk
Elcon har stått for automasjonssystem, broløsning og tavler. PMS inngår i Wärtsilä leveransene. Navigasjons- og fiskeletingsutstyret er levert av Vico, mens Telenor og JRC har levert kommunikasjonsutstyr.
-
Verftet videre
Selv om “Østerbris” er Cemres første levering av komplett ferdig fiskefartøy, har verftet lang skipsbyggingserfaring – blant annet leverte man skroget til “Artus” (50 meters tråler) og “FS Stormy” (Havyard brønnbåt).
Totalt har Cemre Shipyard levert 31 skip til norske eiere og verftet har pt 8 prosjekter under bygging. Vi nevner at Norfield AS (Vestland Offshore) overtar to stk. Seismic Support Vessels i løpet av 2015.