M/Tr. «PRESTFJORD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Prestfjord AS, Sortland overtok i disse dager M/Tr. «PRESTFJORD» fra Myklebust Verft AS, Gursken som verftets byggenummer 343. Fartøyet har lengde på 65 meter og fryseromskapasitet på 1236 m3. Dåpen vil finne sted på Sortland i januar.

Rederiet
Prestfjord AS ble etablert på Myre i Øksnes kommune i 1972 som partsrederi og ble drevet under forskjellige navn og eierskap fram til selskapet Prestfjord AS ble stiftet av Ola Helge Holmøy i 2001. Administrasjonskontoret ble i 1996 flyttet til Sortland, mens teknisk inspektør har kontor på Myre.
Gamle «Prestfjord» bygget i 1986 er solgt til et russisk rederi og ble overdratt i april 2011. Selskapet eier og driver rundfrysetråleren «Sunderøy» på vel 56 meter bygget i 2004 i Spania og «Langøy» som ble kjøpt i 2009 og drives av Prestfjord Havfiske AS.
M/Tr. «PRESTFJORD»
Nybygget ble kontrahert i februar 2010 og er bygget i henhold til RRM designet NVC 368. Kleven Verft har tidligere bygget en «Prestfjord» for rederiet, – for 25 år siden.
Det har vært en lang prosess for rederiet å få prosjektet gjennomført – planleggingen startet i 2007 – og det var tilfredsstillende at et norsk verft var konkurransedyktig for bygging av et slikt fartøy. Prisen ble i sin tid oppgitt til cirka 250 millioner kroner, og til sammenligning er vel det omtrent den prisen som Aker Seafoods skal betale for sine nybygg ved STX OSV.
«PRESTFJORD» beskrives som en ny generasjon miljøvennlig og driftssikker hekktråler, der det er lagt stor vekt på miljø, optimale skroglinjer med omsyn til stabilitet, fribord og sjøegenskaper. Fartøyet blir betegnet som svært effektivt både som bunn- og flytetråler med et miljøvennlig hybrid fremdriftsmaskineri gjennom kombinasjonen av dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift. Dette siste skulle borge for lavere drivstofforbruk per kilo fisk. Videre er all drift av vinsjer elektrisk, inkludert 8 sweepvinsjer. Tråleren er utrustet med fabrikk og platefryseri.
Rolls-Royce leveransene omfatter design, system for fremdrift og manøvrering, dekksmaskineri og elektriske systemer.
Skroget er bygget i Polen, ved Stocznia Gdansk. Fartøyet fører NOR flagg og er bygget til DNV klasse ✠1A1, Stern Trawler, Ice 1B (Hull I:ICE 1A), E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 65,00 m
Lengde b.p.p 15,00 m
Dybde i riss h.dk. 5,80 m
RSW kap. 1380 m3
GT
2620
IMO
958456


Drivstofftankene er på 599 m3, ferskvannstankene rommer 116 m3 og vannballast kapasiteten er 101 m3.
Dekk
Norsk Kulde har levert fryseanlegg samt RSW anlegget, og Optimar Giske har besørget vacuumpumpe og fiskeforedlingsutstyr. Dekksmaskineri hører inn under RRM leveransene, og det samme er tilfellet med tre Odim kraner. Gurskøy har levert landganger, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter. Vinduer er fra Bohamet med Decca Wiper System vindusviskere. Libra Plast har levert utvendige og GRP dører.
Brdr. Markussens Metalvarefabrik har levert blokker. Fartøyet er oppmalt med Jotun malingssystemer. Redningsutstyret innbefatter DSB redningsflåter fra Brude Safety og Noreq MOB-båt. Medi3 har levert medisinsk utstyr.
Maskineri
Det hybride fremdriftsanlegget (dieselmekanisk - dieselelektrisk) levert av RRM består av en RRM Bergen B32:40L9PCD dieselmotor med ytelse på 4500 kW og RRM reduksjonsgear og propellanlegg med vingediameter 3800 mm. Farten er ca. 14 knop basis 85% MCR (Maximum Continuous Rating).
Strømforsyningen besørges av 2 x CAT motorer, hhv. 3516TA B på 1800 ekW og C18TA på 550 ekW m/Stamford generatorer. I tillegg kommer en akselgenerator på 2300 kW med en PTI på 1200 kW til aksling.
Styremaskineri er type RRM Tenfjord, og fartøyet er utrustet med en RRM TT 1300 sidethruster på 560 kW. Hug Engineering har levert et system for NOx reduksjon, og Castrol er smøreolje leverandør.
Både Allweiler og Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustning, kompressorer kommer fra Sperre og separatorene er fra Westfalia og RWO. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kuldeproviantanlegget ombord. System for tankpeiling er fra ACON (Umas), Ahlsell Norge har stått for sanitæranlegget og kjelutrustning er fra Ulmatec Pyro. Klinger Danmark har har store ventilleveranser, og Tero Marine har stått for vedlikeholds-/reservedelssystem. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten er ivaretatt av et CO2 slukkesystem og et alarmanlegg fra Autronica Fire and Security.
Diverse
Normalt vil «PRESTFJORD» seile med et mannskap på cirka 20 personer, men innredningen er arrangert for 33 personer. R&M Ship Interior har tatt hånd om innredningsarbeidene, Jets har lever vacuum-toalettsystemet og komprimator er fra Delitek. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen. Elektro-arbeidene er utført av Hareid Elektriske Teknikk.
Alarmsystemet for maskinrommet er fra ACON RRM, mens HG Marine Electronics har levert og montert de elektroniske instrumentene.

Myklebust Verft AS skal levere bnr. 353 til Ugland Offshore i juni 2012 og bnr. 355 til Sanco i mai 2013.