
M/Tr. «SILVA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er bygget i henhold til verftets eget design og er 35 meter lang. Dette skal være den første skandinaviske tråleren som brenner tungolje i stedet for gass- eller dieselolje. Høye priser for brennstoff fører til at her kan det være store besparelser å hente.
«Silva» erstatter rederiets tidligere «Silva Nova» som også er bygget ved Karstensens – i 1999. Denne båten heter nå «Menhaden» og hører hjemme i Irland.
M/Tr. «SILVA» s skrog er bygget i stål med to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelterdekk, og med bakk og båtdekk. Båten har bulbbaug og tverrhekk. Skroget er bygget til isklasse Ice 1B, og fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 35,00 m |
Lengde p.p. | 31,00 m |
Bredde mld. | 9,30 m |
Dybde i riss h.dk. | 3,95 m |
Dybde i riss sh.dk. | 6,40 m |
GT | 399 |
Dekk
RSW-systemet er et York RSW 110 twin-unit med sirkulasjons- og condenserpumper. Vakuumsystemet er levert av Iras med 2x37 kW kompressorenheter. Kjølepumper for lasterom er levert av Bombas Azcue. En Sea Quest 14" fiskepumpe er fra Fluid Controls, Killybegs, Irland. Kran er en Triplex KN-16/2,0/55/30/6, mens Lidan, Sverige har levert vinsjer og autotrålsystem. Trålblokker er levert av Brødr. Marcussen type Blue Line. Anker og kjetting er levert av Sotra Marine Produkter.
Redningsutstyret inneholder blant annet to 8-manns RFD redningsflåter og Zodiac MOB-båt i kran fra ACTA. Lyskastere er fra Norselight.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 9L20 dieselmotor med ytelse på 1620 kW som driver et Wärtsilä CPS 74 propellanlegg via reduksjongear av samme fabrikat type SCV 68-P-46. Styremaskinen er en Tenfjord SR722, og tråleren har en Hundested SFR 5220 baugthruster for bedre manøvrering.
Strøm ombord produseres av to Volvo Penta TAMD 103 hjelpemotorer på 325 kVA hver.
Bombas Azcue har også levert brann-, bilge- og dekksvaskingpumper, mens Alfa Laval har levert separatorer. Bilge ejector er fra Ellehammer, og LF Ventilation har levert ventilasjonsanlegget. CO2 brannslukkingsanlegget er fra Semco Maritime, og brannalarmsystemet er levert av Eltek.
Diverse
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Hanstholm Elektronikk som også har produsert og levert hovedtavle. Den elektroniske instrumenteringen er leveranser fra Furuno Danmark.
Innredningen på hoveddekk består av tre 2-manns lugarer med en-suite toalett/dusj avdelinger. Vinduer er fra van Wingerden. Maritime Montering AS har stått for innredningsarbeidet, og har også levert møbler, og det samme har Ekornes. Bysseovn kommer fra Beha, og styrestol er merke NorSap. Fartøyet er oppmalt med malingsprodukter fra Hempel.
Fjernkontroll for hovedmaskineriet er type Wärtsilä Lipstronic, og intercom-anlegget er merke Phontech.
*
Karstensens Skibsværft AS skal levere bnr. 397, tråleren «Isafold», til Niels Jensen & Co. i april/mai og bnr. 399 M/Tr. «Cattleya» i juli. Det skal også bygges to inspeksjonsskip på oppdrag fra rederier på Grønland.