M/Tr. «WESTERN VIKING III»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Leveringene av fiskebåter til Irland fortsetter fra Karstensens Skibsværft AS, Skagen. Den forrige som var omtalt i SKIPSREVYEN, var «India Rose» i nr. 6/2004.

Overleveringen av M/Tr. «Western Viking III» med verftets byggenummer 396 til Frank Doherty, Kincasslagh fant sted 15. september. Selve dåpen ble holdt i Killybegs 29. september. Forrige gang samme rederi fikk nybygg levert fra verftet var 25. januar 2004 med trålerne «Western Chieftain» og «Girl Stephanie».

M/Tr. «Western Viking III» erstatter en tidligere båt med navnet «Western Viking» som ble bygget ved Karstensens i 1997. Skipper ombord er Seamus Doherty.

Fartøyets skrog er bygget i stål med to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelterdekk, og med bakk og båtdekk. Båten har bulbbaug og tverrhekk. Under hoveddekk er det vanntette rom som forepeak, baugthruster- og sonar rom med RSW pumper, seksjon med 2x3 + 2 RSW tanker og maskinrom.

RSW maskineriet og lugarbekvemmeligheter er arrangert på hoveddekk. På shelterdekk finner man blant annet storesrom forut, hydraulisk pumperom, rom for havneaggregat, fiskehåndteringsdekk med luker for RSW-tankene, fiskepumpe og diverse annet fiskeutstyr. Tråldekket er akterut med to trålvinsjer og to nettromler. Overbygningen er bygget i aluminium.

M/Tr. «WESTERN VIKING III» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
51,00 m
Lengde p.p.
45,60 m
Bredde mld.
11,20 m
Dybde i riss h.dk.
4,90m
Dybde i riss sh.dk.
7,40 m
Draft scantling
6,50 m
GT
834

Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W Alpha Diesel hovedmotor type 9L27/38 som via et MAN B&W Alpha Diesel AMG28E reduksjongear er koblet til et propellanlegg av samme fabrikat med diam. 3600 mm. Styremaskinen er en Tenfjord SR642-110 kNm, og tråleren har to Kamewa Ulstein sidethrustere hver på 515 kW, en forut og den andre akter. Havneaggregatet er merke Sisu Diesel på 168 kW/210 kVA.

Fartøyet er utstyrt med akselgenerator fra Leroy Somer på 1875 kVA. Hjelpemotorer er type Cummins, hhv. type VTA28-D (M) med ytelse 574 kW og KTA19-D (M) med ytelse 461 kW.

Pumper og hydrofor er fra Bombas Azcue og ITT Flygt, Alfa Laval har levert separatorer og Sperre har tilført kompressorer. Bilge ejectors er fra Ellehammer, og ventilasjonsanlegget er levert av LF Ventilation. Tanknivå alarmkontroll er levert av Mobrey Alarms, mens varmvannstank er fra Metro.

CO2 brannslukkingsanlegget er fra Semco Maritime, og branndeteksjonssystemet er levert av Eltek.

Dekk
RSW-systemet består av to York anlegg hvert på 369.000 kCal/h, og vakuumsystemet er levert av Iras med en 3200 liters tank og 2x55 kW kompressorenheter.

Hydraulisk dekksmaskineri er leveranse fra Rauma Brattvaag, og fiskepumpeutstyr er supplert av Sea Quest, Killybegs. Båten har to Triplex kraner på 4t/13m henholdsvis 2t/9m. Brdr. Markussen har levert Blue Line trålblokker, mens anker og kjetting er fra Sotra Marine Produkter. Autotrål systemet er merke Rauma Brattvaag. Vinduer til nybygget kommer fra van Wingerden, og vindusviskere er fra Wynn.

Redningsutstyret inneholder blant annet tre 16-manns RFD redningsflåter og Zodiac MOB-båt med kran fra ACTA. Lyskastere er fra Norselight og lanterner fra Brøndberg & Tandrup. Fartøyet er oppmalt med Hempel malingsprodukter.

Diverse
Maritime Montering og Ekornes har levert møbler, Beha har supplert bysseutstyr mens vakuumtoalett systemet er fra Jets Vacuum. Styrestoler er en leveranse fra Nor-Sap. Fjernkontrollsystemet for maskinrommet er fra MAN B&W Diesel Alphatronic, mens alarmanlegget er merke UmasV.

De elektriske installasjonsarbeidene er utført av El-Service, Skála, Færøyene som også har levert hovedtavle. Barry Electronics Sonartron har levert og installert de elektroniske instrumentene ombord som omfatter navigasjon, kommunikasjon og fiskeletingsutstyr. Intercom-anlegget er merke Phontech.

*

Karstensens Skibsværft AS er nå det eneste verftet i Danmark som bygger større fiskefartøyer, og de fleste av disse er bygget for utlandet der Irland utgjør det største markedet. Verftet har flere fiskebåter i ordre, blant annet en tråler til Niels Jensen & Co. som skal leveres i april 2006. Det skal også bygges to inspeksjonsskip på oppdrag fra rederier på Grønland.