MS «Multi Enovation»
FSV Group AS fikk i slutten av april overlevert «Multi Enovation» fra Sletta Verft. Den 17 meter lange båten vil kunne operere helelektrisk en hel arbeidsdag. Dette er bygg nummer 192 fra verftet og er designet av Solstrand Trading.
Fartøyet er utviklet for å utføre service, support, frakte- og slepeoppdrag for havbruksnæringen og har en batterikapasitet på 1.050 kWh, noe som gjør den ledende i dagens serviceflåte, skriver verftet i en pressemelding.
Batteripakken, sammen fartøydesign og det elektriske framdriftsmaskineriet, sparer miljøet for 520 tonn CO2 per år, som tilsvarer et utslipp på rundt 215 biler.
«Multi Enovation» er det andre fartøyet FSV Group får overlevert fra Sletta Verft i 2023.
Totalt har FSV seks fartøy i ordre som er planlagt overlevert i 2023 hvor alle fartøyene vil ha et lignende elektrifisert framdriftsmaskineri. FSV Group har opplevd en kraftig vekst siden etableringen i 2011 og selskapet vil ha totalt 22 fartøy i drift når 2023 er omme. Parallelt med et intenst nybyggingsprogram, bygger rederiet også om noen av de eksisterende fartøyene til hybrid fremdriftslinje.
- Vi jobber hardt for å beholde en ledende posisjon innen elektrifisering av serviceflåten i næringen, og da er en slik omstilling nødvendig, sier daglig leder i FSV Group, Arild Aasmyr.
Stolt Kåre Sletta
Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft sier det er svært hyggelig å få levere enda et fartøy til FSV.
- Vi er stolte over å få levere moderne og miljøvennlige servicefartøy til FSV Group. FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish samt leveransepresisjon, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at de igjen valgte å bygge hos oss, legger han til.
Utstyr:
«Multi Enovation» er utstyrt med en Nogva Scania DI 13 generator som yter 425kW, samt en Nogva Stamford HCM 534F2 generator.
Gir og propellanlegg er levert av Nogva Heimdal . Batteripakken har en kapasitet på 1050 kWh levert av Hagal Ocean.
Styremaskin og thrustere er levert av PMH, hvorav styremaskin er av type SG500 og thrusterne yter 2 x 80 kW. Fremdriftssystem, IAS, EMS og manøversystem er levert av Elmarin AS.
Vinsj, styrepinner, haikjeft og capstaner er levert av MB Hydraulikk. Dimo har stått for leveranse av kran og EPU. Undervannsdrone (ROV) er levert av Sperre AS og er av type Sub-Fighter 10K.
R&M Ship Interior har levert innredningen om bord. Høytrykkspyler av typen Mazzoni KS400 TST 200bar/15 lpm 3x220V/50Hz er levert av HL Skjong. Skrogdører er levert av Libra-Plast mens Bohamet har levert vinduene.
Lettbåt av typen Steady 400, Yamaha F9,9HMHL Sport er levert av Haukås ATV AS.