«Ronja Silver» er med sine 92 meters lengde og 20 meters bredde noe lengre enn de andre tre byggene Myklebust verft har levert til Sølvtrans i det siste

MS «Ronja Silver»

Den sjette og siste brønnbåten som Sølvtrans har kontrahert fra Myklebust Verft er levert. «Ronja Silver» er også den største av båtene som er levert.

Publisert Sist oppdatert

Som sine søsterskip er «Ronja Silver» utviklet på fiskens premisser og er utrustet med det beste og mest moderne fiskehåndteringsutstyret på markedet. Videre er fartøyet utstyrt med diesel-elektrisk fremdrift og en stor batteripakke for effektiv og miljøvennlig drift.

«Ronja Silver» er designet av Kongsberg med type design NVC 390 LFC og har en brønnkapasitet på 5000 m3.

- Brønnbåten skal ivareta fiskens velferd, biosikkerhet og miljø på en bærekraftig og fremtidsrettet måte. Vi lever ved og av havet, og det setter nivået for hvordan disse båtene utformes og driftes, sier Robin Halsebakk, daglig leder i Sølvtrans.

Selv om det er samme type båt, er «Ronja Silver» allikevel noe forandret i forhold til de tre andre nybyggene.

- «Ronja Silver» er en liten oppgradering av de designene vi tidligere har bygget. Hun er både lengre og bredere, og har litt større lastekapasitet enn sine forgjengere. Lastevolumet er på 5 000 kubikkmeter, mot 4 000 kubikk på de foregående tre. Så dette er en stor båt i brønnbåtsammenheng, sier prosjektinnkjøper Jan Frågodt ved Myklebust Verft.

Biosikkerhet i fokus

Ifølge rederiet er dette fartøyet utstyrt med moderne lukket teknologi som gjør at en kan frakte fisk med den høyeste grad av biosikkerhet. Fartøyet er også utstyrt med kjølesystem hvor en kan kjøle ned transportvannet for å sikre best mulige forhold for fisken under transport og høyest mulig kvalitet på fisken.

- Dette er totalt brønnbåt nummer seks som Myklebust leverer til Sølvtrans. Og vi tror at vi har overlevert gode verktøy til rederiet. I tillegg har vi i denne prosessen også opparbeidet oss betydelig kompetanse på å bygge brønnbåter. Du vet, før var jo brønnbåter en båt som kjørte fra anlegget og ut til merdene for å hente fisk. I dag er en brønnbåt mye mer enn det den gang var. Den behandler fisken, og tar vare på fiskehelsen. At den ikke blir stresset, og at den har det bra hele tiden. Fiskehelsen er noe Sølvtrans har fokusert veldig på, og som vi har bygget båtene etter, sier Frågodt.

Fra byssen om bord.

Om kompetansen de etter hvert besitter, er han krystallklar:

- Den vil vi dra nytte av i fremtiden, så vi bygger gjerne flere brønnbåter, avslutter Frågodt med en latter.

En vinn-vinn-situasjon

Også hos «Ronja Silver» sin eier, er man fornøyde. Sølvtrans har også sterkt fokus på lokale ringvirkninger når de skal bygge noe.

Hoveddata:

  • Navn: «Ronja Silver»
  • Verft: Myklebust Verft
  • Byggenummer: 78
  • Design: NVC 390 LFC - Kongsberg Maritime
  • Lengde: 92,5 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Tonnasje: 5000
  • IMO-nummer: 9932024
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: 2x C25:33 L9A fra Bergen Engines
  • Fremdriftsmotor: Marelli B5J 560 & 500 - Kongsberg Maritime
  • Tunnelthruster: TT1650 DPN FP - Kongsberg Maritime
  • Generator: Nogva Scania DI 139 1M
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Hareid Group

- For oss i Sølvtrans så vil alltid kvalitet være viktig når vi skal bygge våre båter. Det er på denne bakgrunn at vi i Sølvtrans bygger våre båter ved lokale verft, utstyrer dem med det beste av utstyr levert fra norsk leverandørindustri og finner frem til de mest innovative og bærekraftige løsningene. Når dette fører til sterk, lokal verdiskaping så er det en vinn-vinn-situasjon, uttalte Sølvtrans i forbindelse med byggingen av nybåten.

Skroget til fartøyet ble bygget ved Hat-San verftet i Tyrkia, før det ble slept til Myklebust Verft for ferdigstilling.

«Ronja Silver» har lugarkapasitet for 14 personer.

Utstyr:

Hovedmotor er 2x C25:33 L9A fra Bergen Engines. Havnegenerator er en Nogva Scania DI 139 1M. Fremdriftsmotorer er av typen Marelli B5J 560 & 500 levert av Kongsberg Maritime som også har levert gir av typen RG-0650GDC, styremaskin av typen SR662 FCP og tunnelthruster av typen TT1650 DPN FP.

Kongsberg Maritime har også stått for leveransen av IAS & PMS samt tavler.

Dekksutstyr består av dekkskran av typen KB-600, hose handling crane av typen KN-75SB og to stykk cork handling crane KB-600T levert av Storm Cranes AS. Videre har Adria Winch levert capstaner, fortøyningsvinsj, ankerspill og tuggervisnjer.

HVAC er levert av Aeron AS. RSW-systemer er fra PTG FrioNordica.

Landgang kommer fra Gurskøy AS mens den elektriske installasjonen er gjort av Hareid Group. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum.

Rekkekjølere om bord i «Ronja Silver» er levert av Hydroniq Coolers. MOB båt og tihørende utstyrt kommer fra Mare Safety mens livbåtene er fra Viking Life-Saving Equipment.

Fiskehåndteringsutstyret er fra MMC First Process.

Fartøyet er malt innvendig og utvendig med maling fra Carboline.

Det var stor ståhei under dåpen for litt siden. Skroget er bygget i Tyrkia, mens ellers har verftet satset på å bruke lokale leverandører så langt det har latt seg gjøre. Det har også Sølvtrans bedt om i sin bestilling.