Nergaard Havfiskes nye tråler, MS «Sørkapp», er levert fra Vard.

MS «Sørkapp»

MS «Sørkapp» er en topp moderne hekktråler utviklet av Vard i nært samarbeid med kunden Nergård Havfiske, med et felles mål om å skape en avansert tråler med all den nyeste tilgjengelige teknologien om bord.

Fartøyet har utmerket drivstofføkonomi, er utstyrt for semi-pelagisk og bunntråling med skånsom håndtering, melder verftet.

Den 5. desember ble NB 930 levert fra Vard Brattvaag til Nergård Havfiske - en uke før den kontraktsfestede datoen. Dette er den tredje hekktråleren levert fra Vard til Nergård Havfiske.

- Jeg vil takke alle kollegaer i Vard for det utmerkede arbeidet som er gjort på nybygg 930 til Nergård. Igjen har vi klart å levere til rett tid og kvalitet. Disse hekktrålerne er komplekse fartøy, og mye koordinering er nødvendig for å få alt til å gå opp, og det er ingen tvil - vi er i en klasse for oss selv i Vard. Bra jobba alle sammen. Jeg vil også rette en stor takk til Nergård for det gode samarbeidet om den tredje topp moderne hekktråleren utviklet av Vard, sier verftsdirektør Arnt Inge Gjerde i en pressemelding.

En teknologisk avansert tråler

Sørkapp er av Vard 8 02-design og er en teknologisk avansert tråler med stort fokus på produktkvalitet, mannskapssikkerhet og bærekraftige operasjoner. Den minimerer sitt miljøavtrykk ved å opprettholde høy effektivitet i alle driftsmoduser.

Vard Interiors har levert en omfattende interiørpakke for «Sørkapp», og tilbyr nøkkelferdige løsninger som omfatter møbler, rørsystemer i bo-områdene, provianteringssystemer og HVAC.

Hekktråleren er utstyrt med Vard Electros SeaQ Energy Storage System. Dette innovative batterisystemet vil bli ladet fra permanente magnetiske elektromotorer på trålvinsjene mens de skyter ut trålen og bidrar også med strøm i heve-modus på trålvinsjene. Alt dette skjer i samarbeid med SeaQ Power Management System for sømløs integrering med det hybrid diesel-elektriske fremdriftssystemet.

Dette bidrar igjen til å minimere drivstofforbruket og utslippene av klimagasser.

Hoveddata:

  • Navn: «Sørkapp» 
  • Verft: Vard Brattvaag
  • Byggenummer: 930
  • Design: Vard 8 02
  • Lengde: 80 meter
  • Bredde: 17 meter
  • Tonnasje: 4170
  • IMO-nummer: 9962146
  • Rederi: Nergård Havfiske
  • Motor: Bergen Engines
  • Høytrykksvasker: H.L Skjong
  • Sjøvannskjølere: Hydroniq Coolers
  • Innredning: Vard Interiors
  • Brannslukningsutstyr: Survitec Fire Solutions
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro

Varmegjenvinningssystem

Et innovativt varmegjenvinningssystem øker den generelle effektiviteten ytterligere. Med sitt isforsterkede skrog og fremdriftssystem er fartøyet i samsvar med de strenge kravene til DNV-GL Silent F-notasjonen.

For å sikre en fangst av førsteklasses kvalitet er «Sørkapp» utstyrt med det nyeste innen teknologi for håndtering av fisk. Den har levende fisketanker for å sikre en sunn fangst før prosessering i den avanserte fabrikken, som deretter produserer høykvalitetsprodukter. Det romslige lasterommet holder både kjølte og frosne produkter, samt silotanker for behandling av biomasse på land, og maksimerer dermed ressursutnyttelse og profitt.

Topp komfort

Moderne boligkvarter er nesten en forutsetning i et moderne fiskefartøy.

Lugarene er utviklet med stort fokus på mannskapets velferd, med arkitekttegnede fellesområder, dag- og messerom, et treningsrom og lugarer med lav støy og en tiltalende innredning.

Kontraktsverdien var på rundt 500 millioner kroner.

Utstyr: 

Hovedmotorer om bord er levert av Bergen Engines, mens fremdriftssystemet er levert av Kongsberg Maritime. Redningsutstyret er fra Viking Life-Saving Equipment.

Vard Electro har levert en komplett SeaQ-pakke. Pakken inkluderer SeaQ Micro Grid, SeaQ Energy Storage System, SeaQ Power Management System, SeaQ Integrated Automation System og SeaQ Green Pilot-systemer. Innredning er levert av Vard Interiors.

Kranene og vinsjene er levert av Seaonics. Hydroniq Coolers har levert sjøvannskjølesystemet.

Selstad har levert Selstad 630 tråler med påmonterte castro hydrodynamiske kuler, tråldører og rullelodd fra Thyborøn Trawldoor, sondekabel, sekker og rister. Høytrykksvasker er fra H.L Skjong. 

Nordea har bidratt i finansieringen av fartøyet mens det er forsikret hos Havtrygd.

Andre leverandører er: Alfa Laval Nordic, Allweiler, Brødr.Markussen, Bunker Oil, DAN-Doors, DIMO, Ditech, Epoxy Produkter Norge, Filtra, Fossen Shipping, GEA Norway, Gurskøy, Ing. Westad, Jets AS, Johnson & Controls AS, Macgregor, Maritim Motor, MPE Cathodic, MRC Global Norway, Nogva Motorfabrikk, Palfinger Marine, PCS Construction, Pelagia, Pon Power, MidtNorsk Brannsikring, SB Broneske, Servi Ulsteinvik, SKF Marine GmbH, Songcho Corporation, Sperre Air Power, Steel-X, Teamtec AS, Teknotherm Marine, TMC Compressors, Tools, Ulmatec Pyro, Xylem Water Solutions Norge AS