«Norwind Breeze» er overlevert fra Vard til Norwind Offshore

MS «Norwind Breeze»

Byggenummer 808 fra Vard, «Norwind Breeze», ble døpt på første forsøk av gudmor Maren Kleven Fox, 30. mai.

- Klokken 12.18 ble overtakelsen signert, og klokken 13.00 er det altså dåp, fortalte en strålende fornøyd verftsdirektør, Dag Vikestrand.

Til tross for at «Norwind Breeze» ble levert fire uker etter skjema i månedsskiftet november/desember 2021 til Vard, leverte verftet på dagen til Norwind Offshore.

- Det må kunne kalle effektivt, sa Vikestrand under seremonien.

For effektivt, det kan samtlige involverte skrive under på at det har vært:

Hoveddata:

  • Navn: «Norwind Breeze»
  • Verft: Vard Brattvåg
  • Byggenummer: 808
  • Design: Vard 4 01
  • Lengde: 81,7 m
  • Bredde: 18 m
  • Tonnasje: 4100
  • IMO-nummer: 9745079
  • Rederi: Norwind Offshore
  • DP System: Kongsberg Maritime
  • Innredning: R&M Ship Interior
  • Innredning messe: ShipNor
  • Gangvei: Uptime International
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking Norsafe Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro
  • Klasseselskap: DNV

- Jeg var innom her for fire uker siden, og da var det litt av et liv her. Det har vært et omfattende prosjekt og det har vært mange som har jobbet hardt og stått på, forteller gudmor Maren Kleven Fox.

Fra PSV til SOV

«Norwind Breeze» var opprinnelig en PSV bygd ved Vards verft Vung Tau i 2015. Båten har gått noen år for et australsk rederi, før hun mot slutten av fjoråret ankom Vard for ombygging.

I dag er «Norwind Breeze» en SOV (Service Operation Vessel) som skal operere innen fornybar energi under utbygging og vedlikehold av havvindparker.

- «Norwind Breeze» er et godt eksempel på hvordan vi kan utnytte eksisterende fartøy, bygge det om, bringe om bord ny utrustning og ny miljøvennlig teknologi, og tilpasse det til nye marked. Dette er sirkulær økonomi og det grønne skiftet i praksis, sier Vikestrand.

Fire nye fartøy er bestilt

Med det første Norwind Offshore-skipet døpt, er rederi og mannskap klare for arbeid.

Allerede neste år kommer det flere:

- Vi bestilte først tre båter hos Vard, det var to nybygg og ombyggingen av dette. 29. mars i år bestilte vi to fartøy til, så om nøyaktig ett år fra i dag har det blitt levert totalt fem fartøy fra Vard, legger Aure til.

- Det er spesielt kjekt når det er et lokalt rederi, og folk vi kjenner fra før, sier Vikestrand.

De nye fartøyene med VARD 4 19 design vil bli levert fra Vard Brattvaag og Vard Vung Tau i 2023, 2024 og 2025.

Utstyr:

Innredning om bord er gjort av R&M Ship Interior. Gangveier er levert av Uptime International. HVAC pakke er levert av Copra Drift. Toalettsystem og kloakkbehandlingssystem kommer fra Jets Vacuum. Stoler kommer fra Ekornes. Møbler i messen er levert av ShipNor AS.

DP System er levert av Kongsberg Maritime.

Landganger er levert av Gurskøy AS. Stål bulb, vinkler og rør er levert av Tibnor. Vard Electro har stått for det elektriske arbeidet om bord. Vanntette dører kommer IMS Technologies, mens ytterdører i stål er fra Libra-Plast. Ventiler er fra Brødrene Dahl.

Anker og kjetting kommer fra Certex. Livbåter er fra Viking Norsafe Life-Saving Equipment. Utstyr til vaskerom er levert av Beha Hedo Industrier.

Skipet er klasset av DNV.

Gudmor Maren Kleven Fox og kaptein Arve Aure gikk om bord først, tradisjon tro.