MS «Rosesol» er den første av to ambulansebåter som Måløy Verft skal levere til GulenSkyss. Foto: GulenSkyss

MS «Rosesol»

GulenSkyss i Eivindvik i Vestland har overtatt den nye ambulansebåten MS «Rosesol» fra Måløy Verft. Dette er den første av to som skal leveres, hvor den andre er ventet nærmere sommeren.

Det var i april 2021 GulenSkyss vant kontrakten på å drifte to ambulansebåter i gamle Sogn og Fjordane. Den første, MS «Rosesol», skal dekke fra Gulen og nordover mens søsterskipet skal området frå Bremanger sør til og med Stavfjorden og Atløy. 

Inntil det er ferdig vil reservefartøyet MS «Roselyn» betjene innbyggerne området. 

Begge nybyggene er 23 meter lange og 7,8 meter brede og har en toppfart på 32 knop.  De er designet av SeaTechnology AS i Måløy. 

Ambulansebåtene er utstyrt med to båreplasser som gjør det mulig å betjene to pasienter samtidig, dersom det er nødvendig. Den har også alt det medisinske utstyret som er vanlig i en ambulanse, hvor selve behandlingsrommet er på 32 m2. 

I tillegg har «Rosesol» et stort vinsjeområde på taket, som gjør det mulig å ta ned eller heise opp pasienter til helikopter. Fartøyet er også utstyrt med foiler fra Wavefoil som gjør seilasen mer komfortabel for både pasienter og mannskap.

Begge de to ambulansebåtene vil være bemannet av en kaptein og en ambulansearbeider, hvor sistnevnte også fungerer som matros. Begge disse er ansatt i GulenSkyss. I tillegg kommer det en helsearbeider som er ansatt i Helse Førde, noe som gjør at det er i alt to autoriserte ambulansearbeidere om bord. 

Kontrakten har en lengde på 10 år, hvor de to siste er opsjoner. 

GulenSkyss har fra før lang erfaring med drift av ambulansebåten «Rosedoktoren» i Sunnhordlandsbassenget.

Utstyr: 

«Rosesol» er utstyrt med hovedmotor fra Volvo Penta av typen D13-1000 levert av J. Weiberg Gulliksen. Generator er av typen Nogva Nanni QLS22T- Vannjeten kommer fra Progress Ingeniørfirma og er av merket Hamilton HTX42. Reduksjonsgir fra J. Weiberg Gulliksen er av typen ZF 500. 

Sidepropeller både styrbord og babord er fra Sleipner Motor av type SEP210 DC. 

Wavefoil har levert foiler av typen Wavefoil 1050, mens Humphree har levert interceptor type HAE0600-M-L. 

Dører i innredning samt vanntette dører i skroget er fra Libra-Plast, mens branndører innvending kommer fra Baggerød. Rovde Møbel & Design har stått for alt av innredning, møbler og inventar. Skyvedører akter er fra Rappbomek.

Passasjersetene i salong og behandlingsrom er av typen WM-1000 fra West Mekan. 

Undertun har stått for leveransen av bårelift og gangveier. Ulvesund Elektro har stått for den elektriske installasjonen samt levert alt av navigasjon- og kommunikasjonsutstyret om bord. 

Ankervinsj av typen 1-AV-a4K2 er levert av MB Hydraulikk, mens anker, kjettingforløp og ankertau er levert av Castle Hill.

Hoveddata: 

  • Navn: «Rosesol» 
  • Verft: Måløy Verft
  • Byggenummer: 25
  • Design:  SeaTechnology AS
  • Lengde: 23 m
  • Bredde: 7,8 m
  • Tonnasje: 136  
  • IMO-nummer:  9940124
  • Rederi: GulenSkyss
  • Motor: Volvo Penta D13-1000 - J. Weiberg Gulliksen
  • Gear: ZF 500 - J. Weiberg Gulliksen
  • Vannjet: Hamilton HTX42 - Progress Ingeniørfirma  
  • Generator: Nanni QLS22T - Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ulvesund Elektro
  • Brannslukningsutstyr: Sentronik
  • Livbåter: Viking - Selstad
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro