
R/S “144” – R/S “145”
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Simrad-klassen er utviklet og bygget av Brødr. Hukkelberg på Aukra. R/S “144” skal operere ut fra Brønnøysund og skal sikre farvannene på Sør-Helgeland. R/S “145” skal stasjoneres i Alta. Unistiftelsen & Gjendsidigestiftelsen har finansiert begge skøytene som har marsjfart er rundt 30/33 knop med toppfart på 36 knop.
Båtene er bygget i aluminium med GRP overbygg og er utrustet for alle typer redningsaksjoner, blant annet utstyrt for brannslukking med vannkanon og sleping. Skøytene har også hjertestarter ombord, samt annet førstehjelpsutstyr og redningsnett. Med det lave fribordet er det forholdsvis enkelt å ta opp personer fra sjøen. Redningskapasiteten er på 10 personer under dekk.
Båtene opereres av frivillig mannskap på 2-4 personer. Med to vannjet anlegg er fartøyene meget manøvreringsdyktige og kan operere i grunt farvann. Fartøyene er selvrettende og har slepekraft på maksimum 2,2 tonn som betyr at de kan assistere langt større skip med driftsstans og derved forhindre forlis.
R/S “144” – R/S “145” har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 12,75 m
Bredde 3,48 m
Dypgang 0,65 m
BT 9,59
Bollard pull max. 2,2 t
Brennoljekapasiteten er 0,8 m3 og ferskvannskapasiteten er 50 liter.
Diverse
Fremdriften besørges av to Yanmar 6LY3-STP dieselmotorer som totalt har ytelse på 650 kW, og som driver to Hamilton 274 vannjetanlegg via to ZF 280A-1 gear. Honda har levert mobil lense-/brannpumpe.
Båtene er utstyrt med stoler av typen Recaro Maritime Northsea. Midsund Elektro har forestått de elektriske installasjonene ombord.
Blant det elektroniske utstyret finner man Furuno radar, ekkolodd, GPS og AIS, Simrad autopilot og Sailor og Icom VHFs og Taiyo peiler.