R/S 152 «BERGESEN D.Y.»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Redningsselskapet fikk overlevert R/S 152 «BERGESEN D.Y.» fra Swede Ship Marine AB, Djupvik i Sverige den 30. april 2012 som byggenummer 472.

Det var på dagen to år etter leveringen av nr. 4 i Petter C.G. Sundt – klassen, «Inge Steensland». De andre i den serien var «Sundt Flyer», «Horn Flyer» og «Stormbull».

R/S «BERGESEN D.Y.» ble døpt i Oslo den 8. juni. Bergesens Almennyttige Stiftelse har gitt 12 millioner kroner til redningsskøyte nummer 152. I 1973 donerte forøvrig Sigvald Beregesen d.y. midler til redningsskøyten “Nanki Bergesen”.

Bergesen-klassen

Den nye skøyten blir flaggskipet i en ny, hurtiggående skøyteklasse på cirka 14 meter. Fartøyet er således noe mindre enn Petter C.G. Sundt – klassen (vel 17 meter). R/S «BERGESEN D.Y.» er bygget i karbonsandwich og kommer opp i nær 40 knops fart med moderne drivstofføkonomiske motorer og ny type undervannsdrev. Miljøvennlighet er også prioritert ved lav vekt, mindre motorer og propellsystem med høyere virkningsgrad. Dette påstås å gi en CO2 gevinst per år tilsvarende 70 personbiler.

Båten er skreddersydd for oppdrag i indre Oslofjord. Den etterlater seg bølger som er halvparten så store som etter den forrige skøyten i området. R/S «BERGESEN D.Y.» har hull design i henhold til DNV HSLC og general design ifølge DNV Craft. Båten har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 14,25 m
Bredde
4,20 m
Dybde i riss 1,60 m
Dybgående 1,20 m
Bollard pull
max 4,7 t
Fuel kap.
1300 l
Ferskvann kap.
25 l
Ballast
1200 l

Bergesen-klassen har to ulike typer fremdriftsanlegg. “Uni Kragerø” og “Sjømann” har vannjet som stikker 0,70 meter dypt mens “Bergesen D.Y.” har pod-drift med dypgående på 1,20 meter.

Maskineri

Fremdriften besørges av to Cummins QSC 8.3 dieselmotorer som hver yter 374 kW og som er koblet til to Cummins Zeus 3800 pods. Maskineriet gir båten en service fart på ca. 38 knop. Hjelpemotor er type Panda Fischer 8000i på 6 kW. Fartøyet er utstyrt med to bensindrevne brann-/lensepumper og en elektrisk lensepumpe.

Diverse

Av redningsutstyr ombord nevnes termisk kamera, bårebenk og bårer, hjertestarter, oksygen, akuttutstyr, redningsplattform og redningsnett. Det er også diverse dykkerutstyr ombord og utstyr for undervannskommunikasjon.

Båten er utstyrt med xenon søkelys og bauglys, slepekrok med kapasitet på 6 tonn og fender type PUR.

Navigasjonsutstyret består av radar, kartplotter, GPS, autopilot, ekkolodd, satellittkompass og magnetkompass, mens kommunikasjonsutstyret dekker 2 x VHF, VHF peiler, AIS, GSM, Nødnett - Tetra, Locus og DECT internkommunikasjon.

Swede Ship Marine AB skal i høst levere patruljebåter med 27 meters lengde til De forente arabiske emirater, og verftet har også startet arbeidet med to nybygg som skal leveres i 2013. Det er passasjerfergen “Byferge” til Fredrikstad kommune og en 150 pax ferge til Käringötrafiken i Sverige.