Foto: Birger Kullmann Design

R/S 153 «KYSTVEKTEREN»

– redningsskøyte fra Marine Alutech

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Redningsselskapet fikk overlevert R/S 153 «KYSTVEKTEREN» fra Marine Alutech Oy AB Finland den 26. juni 2013 som byggenummer 450. Båten ble døpt ved Tønsberg brygge 26. juli av Unn Dehlen, administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen som har bidratt med 2,7 millioner kroner til bygging av denne nye redningsskøyta.

Båten er bygget i kombinert glassfiber- og karbonsandwich og kommer opp i hastighet på opp til 37 knop. Båten betjenes av et mannskap på to-tre personer og stasjoneres i Skagerak/Oslofjord området. Båten er av typen Watercat K11-MPC designet av Birger Kullmann Design og har en ny type “flytende” styrehus som gir redusert støy og vibrasjoner.

R/S 153 «KYSTVEKTEREN» har følgende  hoveddata:

Lengde o.a. 11,00 m
Bredde 3,70 m
Displacement 6 t
Bollard pull 0,8 t
Fuel kap. 500 l
Ferskvann kap. 20 l

Maskineri

Fremdriften besørges av en Iveco Aifo N67 dieselmotor som yter 372 kW og er koblet til en Hamilton HJ322 vannjet. Maskineriet gir båten fartsmuligheter i området 30/37 knop. Styremaskin er type Seastar.

[gallery columns="2" ids="9838,9839"]

Diverse

Vinduene er levert av Saint Gobain/Jukova, og båten er oppmalt med Jotun malingssystemer. I redningsutstyret inngår Viking redningsflåte og Dacon redningsramme. Styrehusstolene er av type Ullman Atlantic Seat.

Furuno har levert elektronisk utstyr med blant annet Furuno Navnet 3D, ekkolodd, SC-30 kompass, GPS og plotter. Radio er type Sailor RT 6215 og VHF er håndholdt Icom M71.