
R/S 153 «KYSTVEKTEREN»
– redningsskøyte fra Marine Alutech
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Redningsselskapet fikk overlevert R/S 153 «KYSTVEKTEREN» fra Marine Alutech Oy AB Finland den 26. juni 2013 som byggenummer 450. Båten ble døpt ved Tønsberg brygge 26. juli av Unn Dehlen, administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen som har bidratt med 2,7 millioner kroner til bygging av denne nye redningsskøyta.
Båten er bygget i kombinert glassfiber- og karbonsandwich og kommer opp i hastighet på opp til 37 knop. Båten betjenes av et mannskap på to-tre personer og stasjoneres i Skagerak/Oslofjord området. Båten er av typen Watercat K11-MPC designet av Birger Kullmann Design og har en ny type “flytende” styrehus som gir redusert støy og vibrasjoner.
R/S 153 «KYSTVEKTEREN» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 11,00 m |
Bredde | 3,70 m |
Displacement | 6 t |
Bollard pull | 0,8 t |
Fuel kap. | 500 l |
Ferskvann kap. | 20 l |
Maskineri
Fremdriften besørges av en Iveco Aifo N67 dieselmotor som yter 372 kW og er koblet til en Hamilton HJ322 vannjet. Maskineriet gir båten fartsmuligheter i området 30/37 knop. Styremaskin er type Seastar.
[gallery columns="2" ids="9838,9839"]
Diverse
Vinduene er levert av Saint Gobain/Jukova, og båten er oppmalt med Jotun malingssystemer. I redningsutstyret inngår Viking redningsflåte og Dacon redningsramme. Styrehusstolene er av type Ullman Atlantic Seat.
Furuno har levert elektronisk utstyr med blant annet Furuno Navnet 3D, ekkolodd, SC-30 kompass, GPS og plotter. Radio er type Sailor RT 6215 og VHF er håndholdt Icom M71.