
R/S «BERGEN KREDS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Redningsskøyten ble opprinnelig bygget ved samme båtbyggeri som bnr. 104 og levert 20. desember 1997 (omtalt i Skipsrevyen nr. 6-1997).
Ombyggingen
Etter motorhavari og påfølgende brann i maskinrommet høsten 2004, har Båtutrustning Bømlo utført arbeidene med skifting av omtrent alle komponenter, samt hovedmotorene i maskinrommet. Det nye fremdriftsmaskineriet består av to MTU 16V2000 M70 dieselmotorer, hver med en ytelse på 1050 kW v/2100 o/min.
Arbeidet ble komplisert ved at motorene måtte tas inn og ut i skutesiden. Men siden båten er bygget i sandwich materiale, måtte båten stå i tørre og varme omgivelser under hele dette arbeidet. Alle arbeidene ble kontrollert og godkjent av DNV.
I forbindelse med motorskiftet måtte motorfundamentet og røroppleg endres, og et komplett nytt eksosanlegg måtte monteres. Verftet installerte også et nytt inergen brannslukkingsanlegg i maskinrommet.
R/S «Bergen Kreds» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 20,40 m |
Lengde p.p. | 18,70 m |
Bredde største | 6,80 m |
Diverse
Bjørge Steinco Moland AS har levert et SmartChief AMS system til redningsskøyten. De elektriske arbeidene er utført av Bømlo Elektro AS.
*
Båtutrustning Bømlo AS driver med både nybygg med katamaranskrog og reparasjoner. Som nybygg leverer bedriften størrelser mellom 14,95 og 18 meter med bredde fra 6 til 7,5 meter. For reparasjoner er en stor verkstedshall med slipp disponibel, noe som gjør at all slipping, klassing og andre oppdrag kan foregå innendørs. Kaikranen har kapasitet på åtte tonn. Verftet kan også foreta kontroll av brannslukkingsutstyr og er Veritas godkjent for slike oppdrag.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005