R/S «BJARNE KYRKJEBØ»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NSSR – Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning overtok RS 140 «BJARNE KYRKJEBØ» med byggenummer 97 fra Brødr. Hukkelberg AS. Fartøyet ble døpt den 10. juni på Hjellestad i Bergen. Gudmor var Sigrun Kyrkjebø.

R/S «BJARNE KYRKJEBØ» er det 12. fartøyet som konstellasjonen Maritime Partner/Brødr. Hukkelberg leverer til Redningsselskapets Sjøredningskorps. Designet er av Simrad-typen. Båten bemannes av Bergen Sjøredningskorps og erstatter RS 120 «Sundt» som blir stasjonert ved Moss Sjøredningskorps.
Base for den nye redningsskøyten blir på Hjellestad utenfor Bergen. Midler til båten kommer fra rederiet Seatrans og Johan Fredrik Kroepelin. Båten er oppkalt etter Bjarne Kyrkjebø som grunnla Seatrans sammen med Johan Hvide i 1971. Prisen er oppgitt til vel fem millioner kroner, hvorav Seatrans har skutt inn fire.
Skøytens marsjfart er rundt 30 knop, men kommer opp i 35 knop dersom behovet er til stede. Båten er utstyrt for brannslukking både med vannkanon og skum og har hjertestarter ombord. Fartøyet har lavt fribord og er selvrettende.
R/S «BJARNE KYRKJEBØ» har følgende hoveddata:

Lengde o.a 12,75 m
Bredde
3,48 m
Dypgang 0,65 m
BT 10

Brennoljekapasiteten er 0,8 m3 og ferskvannskapasiteten er 50 liter.

Diverse
Fremdriften besørges av to MAN D086 LE 401 dieselmotorer som hver utvikler 450 og driver to Hamilton 274 vannjetanlegg via to ZF 305-1 gear. Honda har levert mobil lense-/brannpumpe.
Sund Elektro har forestått de elektriske installasjonene og Oddstøl Elektronikk de elektroniske. Skøyten er utstyrt med Furuno radar/plotter/ekkolodd, Simrad autopilot, Furuno AIS/satellittkompass, 2xSailor VHF, Simrad Tayio VHF peiler og Nokia mobiltelefon.