
R/S «NAJI 9» – R/S «NAJI 10»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Aluminium er anvendt som byggemateriale, og de syv fartøyene blir identiske slik at mannskapsmessig overlapping blir enkelt. «NAJI 9» og «NAJI 10» er bygget i henhold til reglene for High Speed light craft patrol (R3) i DNV. Redningsskøytene har følgende hoveddata:
Lengde o.a. (ex. fender) | 19,60 m |
Bredde (ex. fender) | 4,60 m |
Dypde i riss | 2,85 m |
Tankene rommer 5000 liter brennolje og 500 liter ferskvann.
Maskineri
Bertel O. Steen Teknikk har levert fremdriftsmaskineriet bestående av to MTU 12V2000 M90 motorer hver med ytelse på 1007 kW. Motorene driver to Hamilton Jets vannjetanlegg type HM 521 via ZF reduksjonsgear. Servicefart er ca. 30 knop, men båtene kan komme opp i hele 40 knop.
Strømforsyningen besørges av to Onan motorer på 13,5 kW henholdsvis 17,5 kW. Allweiler har levert pumper, Norisol har hatt arbeidene med isolering og ventilasjonsanlegget er fra Refnor. Brannsikkerheten i maskinrommet er ivaretatt med et CO2-anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern.
Dekk/diverse
Redningsskøytene er utstyrt med en 20 manns redningsflåte fra Viking. Hydromega har levert utstyr for operasjon av redningsnett, samt levert kran og hydraulikk for drift av dette. Lanterner er levert av Tranberg, og Libra-Plast har levert dører. Ankervinsj er en leveranse fra Gjerde. Malingsarbeidene er utført av Tor Fasseland AS med Jotun malingssystemer.
HMI – Haugland Miljø Innredning AS har hatt innredningsarbeidene på fartøyene, og AS Elektrisk har utført de elektriske installasjonene.
Elektronikk
AS Elektrisk har også montert de elektroniske instrumentene som Furuno FR-1510 Mk3 radar, JRC FF 501 ekkolodd, Simrad AP50 autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FC-50 navigator, Furuno FS-1570 GMDSS A2 radiostasjon, to Sailor RT 4822 VHF, Thrane & Thrane Fleet 55 Satcom, Taiyo TDL 1550 VHF peiler, Phontech intercom-system og Aicom Airradio.