
RS «Simrad»
– Må hell og lykke følge deg og ditt mannskap i din ansvarsfulle gjerning langs vår kyst, sa gudmor Bjørg Bondevik i det hun sendte flasken mot skutesiden på den nye redningsskøyta «Simrad». Det var mange som hadde møtt frem på Dampskipskaia i Stavern da redningsskøyte nummer 116 ble døpt. «Simrad» er bygget ved UFAS –Ulstein Forsyningstjeneste AS i Ulsteinvik, om verkstedets byggenummer 550.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Statsministerens kone trengte noen forsøk før flasken knuste, men ga seg ikke før dåpsseremonien var fullført. Gudmor Bjørg Bondevik døpte en type redningsskøyte som er ny for Redningsselskapet. Den nye redningsskøyta er femten meter lang, hurtiggående og vannjetdrevet. «Simrad» er den første redningsskøyta med vannjet, og ingen tidligere fartøyer har hatt så stor fart.
På den travle sommerstasjonen i Drøbak, vil farten komme godt med for mannskapene. Dåpsbarnet er spesialkonstruert for de forholdene den vil møte på sin stasjon i Drøbak. Med stor fritidsbåttrafikk om sommeren kan båten rekke over mange oppgaver med sine 35 knop. Den stikker bare nitti centimeter ned i vannet, og kan derfor operere på svært grunne farvann. Også vannjet har klare fordeler. Dette fremdriftssystemet gjør at båten er svært manøvreringsdyktig, og er også skånsom for motorene.
R/S «Simrad» er den første i sitt slag, av typen Alusafe 1500 Patrol. Skroget er basert på velprøvde Alusafe 1500, som har vært brukt til å patruljere noen av de mest værharde områdene på jorden. Redningsselskapet har i samarbeid med UFAS her fått designet et skreddersydd fartøy, signert Robert Myrene i Ulsteinvik.
Hoveddata
Lengde o.a. ............................15,80 m
Største bredde .........................4,40 m
Dybde i riss..............................0,85 m
De to brennoljetankene rommer 900 liter hver, ferskvannstanken 300 liter og gråvannstanken 200 liter.
Maskineri
De to Kamewa K35 vannjetsystemene drives av to Volvo Penta TAMD 122 PEDC dieselmotorer, hver på 449 kW. Hjelpeaggregatet er et 12 kW Onan-anlegg. Ventilasjonsanlegget er levert av Mosjøen Kuldeteknikk. Maskinrommet er brannsikret med et Inergen-anlegg fra Zenith Elektro, med et varslingsanlegg fra Autronica. Et Webasto varmeanlegg sørger for behagelige temperaturer ombord i båten.
Dekk
Båten skal utføre både brannbekjempelse og sleping, og er derfor utstyrt med brannkanon av type Presto TR 65 fra Ernst Nilsen AS og slepevinsj fra Mjosundet Båt og Hydraulikk, med en bollard pull på tre tonn. Dette betyr at båten i praksis kan slepe fartøyer med en dødvekttonnasje på inntil 150 tonn. Kranen er en Meydam TNP på 150 kg/3m.
De vanntette dørene samt luken til maskinrommet er fra Libra Plast, hydraulikken fra Odim Hydraulikk og vinduer og lysventiler ombord er levert av Colt Industrier. Redningsutstyret består blant annet av to Viking gummiflåter. Lanterneutrustningen er fra Aqua Signal, og den utvendige belysningen inkludert søkelyskasteren er levert av Norselight.
Diverse
I innredningen er det benyttet Norac-panel på skottene og Danacoustic oppunder dekk. Møblene er levert av Skeide Møbelfabrikk, bortsett fra styrehusstolen som kommer fra Norsap. De elektriske installasjonene er utført av Rud Elektro. R/S «Simrad» er finansiert av Kongsberg Gruppen. Simrad, et datterselskap av Kongsberg Gruppen, har utstyrt båten med topp moderne norsk navigasjonsutstyr. Monteringen av det elektroniske utstyret er utført av Emil Langva AS.
Utstyret består av to Simrad radarer, en RA 41-4 og en RA 726, Simrad EQ 30 ekkolodd, Taiyo TDL 155 peileapparat, Simrad Robertson AP 45 autopilot, Shipmate GN 30 DGPS-navigator, Shipmate RS 8400 (DC) VHF, Simrad CP 50 kartmaskin og Furuno NX-500 Navtex.