R/S «SJØMANN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Redningsselskapet, Høvik overtok R/S «SJØMANN» fra Swede Ship Marine AB, Djupvik i Sverige den 16. mars 2012 som byggenummer 471. Dette er den andre av skøytene som ble bestilt takket være donasjoner fra Stiftelsen UNI og Sjømannsforbundet. Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith, fikk æren av å gi båten navnet «SJØMANN».

Norsk Sjømannsforbund har gitt 8,5 millioner kroner til bygging av den nye redningsskøyten, og det er den største gaven Norsk Sjømannsforbund noen gang har gitt.

R/S «SJØMANN» skal i første omgang til Stavanger som er et krevende og stort sjøområde. Båten går syv knop raskere enn nåværende redningsskøyte i Stavanger.

Denne nye skøyteklassen vakuumstøpes i en sandwich-kontruksjon i karbonfiber. Utformingen av bro og arbeidsdekk har vært tillagt spesiell vekt i prosjektet.

Hoveddata:

Lengde o.a. 13,70 m
Bredde
4,20 m
Dypgående
0,70 m
Bollard pull
max. 2 t
Rekkevidde
200 nm
Drivstoff
1000 l
Ferskvann
25 l

Fremdriften besørges av to Volvo Penta D6-435 dieselmotorer som er koblet til vannjetanlegg via ZF280-1 reduksjonsgear. Maskineriet gir båten en toppfart på ca. 35 knop. Fartøyet er utstyrt med en Sleipner SE80 baugpropell.

Ombord vil det være 3 til 4 frivillige mannskap.