
R/S «SJØMANN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Norsk Sjømannsforbund har gitt 8,5 millioner kroner til bygging av den nye redningsskøyten, og det er den største gaven Norsk Sjømannsforbund noen gang har gitt.
R/S «SJØMANN» skal i første omgang til Stavanger som er et krevende og stort sjøområde. Båten går syv knop raskere enn nåværende redningsskøyte i Stavanger.
Denne nye skøyteklassen vakuumstøpes i en sandwich-kontruksjon i karbonfiber. Utformingen av bro og arbeidsdekk har vært tillagt spesiell vekt i prosjektet.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 13,70 m |
Bredde |
4,20 m |
Dypgående |
0,70 m |
Bollard pull |
max. 2 t |
Rekkevidde |
200 nm |
Drivstoff |
1000 l |
Ferskvann |
25 l |
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D6-435 dieselmotorer som er koblet til vannjetanlegg via ZF280-1 reduksjonsgear. Maskineriet gir båten en toppfart på ca. 35 knop. Fartøyet er utstyrt med en Sleipner SE80 baugpropell.
Ombord vil det være 3 til 4 frivillige mannskap.