Båten har mye å by på, lengden på bare 10,99 meter til tross. Lasterommet har alle fordeler en komposittbåt kan tilby.

MS «Våje»

Den er kompakt designet, og den har hybrid fremdrift, slik det blir stadig vanligere. Den nye sjarken til rederiet Stig A. Johnsen AS på Myre er bygget hos Selfa Arctic.

Publisert

Selfasjarken av typen 1099, er rederiets femte sjark levert fra samme verft. Sjarken er rigget for line- og garndrift, og ble nylig seilt fra verftet på Rødskjær til hjemmehavna på Myre. Nå skal den ut i fiske i løpet av neste uke.

Fornøyd reder

Reder Stig Johnsen er selv på verftet for å hente nybygget. Han er så langt svært fornøyd med investeringen.

- Det ser bra ut. Dette er vel omtrent det nærmeste jeg kommer skreddersøm, sier han og ler.

Det er kanskje noe av grunnen til at MS «Våje» er den femte båten han henter fra samme fabrikant.

- Jeg har hatt masse båter, og kommer tilbake til dette verftet om og om igjen. Disse båtene er et gjennomprøvd konsept, så det er ikke noe å lure på.

Båten har mye å by på, lengden på bare 10,99 meter til tross. Lasterommet har alle fordeler en komposittbåt kan tilby med helt tette sikre avdelinger mellom maskinrom, lasterom og styrehus/lugar. Hygieniske og glatte overflater som sikrer topp kvalitet på fisken, samt at lasterommet fylles og tømmes effektivt og raskt med norskproduserte pumper fra Leif H Strøm.

Utstyr:

Hoveddata:

  • Navn: MS «Våje» 
  • Verft: Selfa Arctic
  • Design: Selfa 1090
  • Lengde: 10,98 meter
  • Bredde: 4,3 meter
  • Rederi: Stig A. Johnsen
  • Motor: Hymatech AS
  • Kran: Fassi M30AMF - Nordkran
  • Dekksutstyr: Lorentzen Hydraulikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: ProNav
  • Pumper: CEM 070 - Leif H. Strøm
  • Byggemateriale: Sandwich laminat

I maskinrommet er det installert hybrid framdrift. Det er installert et HybridX hybridanlegg levert av Hymatech AS. Installasjonen har en dieselmotor som yter 300 hk v/1.800 o/min. Elektrisk fremdrift skjer med en vannkjølt elektromotor som yter 37 kW. Hydraulikkanlegget er drevet av elektromotor, og er uavhengig av fremdriftsmaskineriet. Batteriene har en kapasitet på 132 kWh, og er vannkjølte for optimal sikkerhet og levetid.

Skrog, skott, overbygg og akterdekk er vakuumstøpt sandwich laminat. Denne teknologien gir en stiv og varm konstruksjon, som gir båten/konstruksjonen veldig lang levetid. 

Lorentzen Hydraulikk AS har levert 1.000 kg garnhaler LHG, 1.200 kg linehaler med utstyr, Garngreiearm, Net-Op garngreier, samt ankervinsj 500 kg.

Nordkran AS har levert Fassi M30AMF kran på 3tm samt 500 kg vinsj.

Lasterom fylles og tømmes effektivt og raskt med CEM 070-pumper fra Leif H. Strøm AS. 

Elektronikken om bord er levert av ProNav AS Egersund og består av JRC radar, JRC ekkolodd, Olex kartsystem, Airmar værstasjon, JRC GPSkompass Simrad AP70 autopilot, Alpha brovaktalarm og Simrad RS40 VHF.

Fartøyet er godkjent som fiskefartøy under 15 meter. DNV og NSK har stått for godkjenning og utstedelse av fartøyinstruks. Test og godkjenning av kran er utført av NSK.