
T/B «BARENTS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vel to måneder tidligere ble eskorte/taubåten «Boris» overlevert fra samme verft til rederiet (omtalt i denne utgave av Skipsrevyen), og nummer tre kommer i april og har allerede fått navnet «Banak» og er samme type som «Barents».
Statoil oppdrag
De tre båtene skal bidra til sikker inn- og utseiling ved Hammerfest LNG på Melkøya. «Barents» har en trekkraft på 72 tonn og skal leies ut til oppdrag utenfor Norge frem til båten tas i bruk ved Melkøya i 2007.
Det er altså en Statoil kontrakt som danner grunnlaget for byggingen av de tre båtene. Kontrakten er oppgitt å ha en verdi på 300 millioner kroner over en tiårsperiode. Under kontrakten kan Statoil erklære forlengelse av avtalene på nye 2x5 år. Kontrakten har også en avtale for leie av to trossebåter. Taubåtene skal også kunne utføre oppgaver innen oljeberedskap og brannvern.
T/B «Barents» er en konvensjonell taubåttype tilrettelagt for operasjoner i klimatisk krevende områder. Båten er klasset i DNV @1A1, ICE C, E0, Tug, SF, Oilrec, Fi-Fi 1, Escort og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 37,06 m |
Lengde p.p. | 31,48 m |
Bredde p.sp. | 14,00 m |
Dybde i riss | 6,91 m |
Draft | 5,00 m |
GT | 731 |
NT | 219 |
IMO nr. | 9334765 |
Tankkapasitetene er 320 m3 brennolje, 35 m3 ferskvann og 60 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av to Deutz SBV 9 M628 dieselmotorer som hver har en ytelse på 2070 kW, og som er koblet til to Schottel SRP 1515CP propellanlegg. To Norgear forkantgear type FVEC-280 er koblet til hovedmotorene. Båten har også en Schottel Pumpejet SPJ 82RD forut som dreier 360 grader. Maksimum fart er oppgitt til cirka 15 knop.
Hjelpemaskineriet består av to Scania DI 12 62 M motorer hver med ytelse 280 kW som driver hver sin Stamford generator.
Rørvik Marina har levert et Inergen brannslukkingssystem til båten. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og ventilasjonsanlegg er levert av Wangsmo. Pumpeutrustning fra Allweiler, Alfa Laval og Heli-Sep har levert separatorer og kompressorer er merke Sauer fra Scanvi AS. Pyro har levert kjeler.
Dekk/diverse
Karmøy Winch har levert hydraulisk dekksmaskineri og hydraulikk, og en Palfingerkran PK 23080 er levert av Bergen Hydraulic. Sotra Marine Produkter har levert anker og kjetting utstyr. Fi-Fi I anlegget er en leveranse fra Kværner Oilfield Products. Marine Aluminium er leverandør av vinduer, og Libra Plast har levert utvendige dører. MOB-båten er fra Erling Haug som også har utstyrt båten med RFD redningsflåte. Lanterner er fra Tranberg, og båten er oppmalt med Jotun malingsprodukter. R&M Ship Interior har også hatt arbeidet med innredningen med lugarkapasitet for et mannskap på seks personer. De elektriske installasjonene er utført av Argon AS.
Elektronikk
O. M. Rønning AS har montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno 2117 radar og Furuno 2137S radar, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MK III autopilot, Furuno GP-90 GPS, Sailor P4822 GMDSS, 3 stk. Sailor N163S VHF, 3 stk. Sailor RT 2048 VHF og 2 stk. Tron TR-20 VHF.
*
Moen Slip AS skal levere bnr. 59, «BANAK», i april og bnr. 62 i september som også er en slepebåt for Buksér og Berging AS. Annet sted i denne utgave omtaler vi T/B «BORIS», byggenr. 57 fra verftet.