T/B «BIRK» – T/B «BORK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Slepebåtene T/B «BIRK» og T/B «BORK» ble levert fra Sletta Verft AS, Mjosundet til Buksér og Berging AS, Oslo 12. mai som byggenumre 104 og 105 fra verftet. Båtene er konstruert av Atlantconsult Marine AS sammen med verftet og skrogene er bygget ved Klevset Båt & Industriservice AS.

Båtene skal brukes til fortøyningsoppdrag og inngikk i kontrakten med Statoil som også omfattet «Boris», «Barents» og «Banak» – sistnevnte for øvrig også omtalt i denne utgave av SKIPSREVYEN. Båtene er bygget i stål med styrehus i aluminium.

T/B «BIRK» – T/B «BORK» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
12,30 m
Bredde p.sp.
5,00 m

Brennoljekapasiteten er på 2500 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Scania DI 12 59M dieselmotorer som hver utvikler 450 hk v/1800 o/min og driver Helseth 3H120 propellanlegg via Nogva HC-258 reduksjonsgear med oversetning 4,45:1. Styremaskineriet er merke Servi, og båtene er utstyrt med en sidepropeller type Petters på 40 HK, levert av Nic. Haugrønning AS. Strøm ombord produseres av en generator på hovedmotoren.

Dekk/diverse
Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted AS har levert dekksmaskineri som anker/varpevinsj med trekkraft på 500 kg, mens Erling Haug AS har levert løst fortøyningsutstyr og anker/kjetting. Slepekrok type MXX.015 og fenderverk er fra Fenco Nor AS, og Colt Industrier har levert vinduer. Utvendige dører kommer fra Nor Pro, og diverse brann- og redningsutstyr er også fra Erling Haug AS.

Malingsystemene som er anvendt er type Jotun levert av Westing AS, og arbeidet er utført av Grip Maling Korrosjonssenter AS.

I innredningen inngår paneler på innvendige skott fra Fibo, møbler fra Troldmyr Møbelfabrikk AS og innredningsdører fra Nor Pro. Styrehusstol er merke Norsap.

Elmarin har utført både elektriske og elektroniske installasjoner ombord i de to båtene.