T/B «BORGØY»

– gassdrevet slepebåt fra Tyrkia

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Verdens første LNG drevne slepebåt ble ultimo desember levert fra Sanmar Denizcilik Ltd. i Tyrkia til Buksér og Berging, Oslo som verftets byggenummer 15. Dåpen fant sted den 5. oktober i Istanbul. «BORGØY» er det første av to fartøyer av denne typen.

«BORGØY» er utviklet av rederiet og beskrives som LNG drevet eskorte tug – designet for “escort, harbour towage, oil recovery & emergency towing operations”. Marin Design har bistått rederiet med bl.a. byggeoppfølging.

Båten skal utføre terminaltjenester for Gassco ved Statoils Kårsø terminal. Kontrakten på 10 år er opplyst å ha en verdi på ca. 900 millioner kroner (for begge båtene).

Miljøfordelene ved LNG drift summeres opp av rederiet som 92% reduksjon av NOx utslippene, 20% reduksjon av CO2 utslipp og 98% reduksjon av partikler.

Skrogutformingen og fremdriftssystemet betyr 20% høyere thrust effektivitet sammenlignet med standard design. AGA Cryo har designet LNG systemet som består av en 80 m3 LNG tank, to “cold boxes” og bunkringssystem. Systemet har full redundans (men ingen diesel back-up).

Sanmar verftet har tidligere bygget slepebåter for norske rederier, blant annet «Lomax» og «Vivax» for Østensjø Rederi samt «Stadt Valiant» for Stadt Sjøtransport. Alle disse ble omtalt i SKIPSREVYEN, nemlig i nr. 2/2013, nr. 1/2009 og nr. 6/2009.

Nylig ble det opplyst av Sanmar var mottaker av en ordre fra RR om levering av azimuth thrustere til 12 nye taubåter. Verftet har allerede bygget 50 slike fartøyer med RR thrustere.

T/B «BORGØY» er bygget til klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, E0, GAS FUELLED, TUG, ESCORT, OILREC, FIFI I, GMDSS Area 3 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 35,00 m
Bredde 15,40 m
Dybde i riss 7,50 m
Draft max 5,50 m
Bollard pull 70 t
IMO nr. 9662112

Maskineri

Fremdriftssystemet fra Rolls-Royce baserer seg på to gassmotorer med naturgass som eneste drivstoff og inkluderer også LNG-tank med nødvendige systemer, samt automasjon og sikkerhetssystemer som kreves for gassdrift, samt to azimuth thrustere. Thrusterne sikrer riktig trekkraft samt hurtig manøvrering og posisjonering – egenskaper som er avgjørende for trygge og effektive taubåtoperasjoner.

De to motorene er av type Bergen C26:33LGPG hver med ytelse på 1705 kW v/1000 rpm og er direkte koblet til to propelleranlegg av type RR US35CP. De nevnte thrusterne er type Schottel SPJ 82 hver på 333 kW. To generatorsett er av Nordhavn/Scania fabrikat, type GASI 12-07-10-60G hver på 240 ekW.

Dekk/innredning

Hovedslepevinsj er av Karmøy fabrikat med kapasitet på 250 tonn. Det er også montert en Heila dekkskran ombord.

Innredningen er av nord-europeisk standard og arrangert med to enkeltlugarer og to dobbeltlugarer. Redningsutstyret er godkjent for 12 personer med 2 x 12 personers redningsflåter samt annet løst redningutstyr.

Navigasjonsutstyret består av Furuno leveranser som 2 x radar, GPS, DGPS kompass, gyrokompass, satellitt kompass, ekkolodd, AIS, NMES distributer, autopilot, speedlog og weather station. Utstyret innbefatter også EPIRB, SART, VHF, SSB, navtex, BNWAS, UHF og håndholdte radioer.

Sanmar Denizcilik skal levere søsterbåten “Bokn” til Buksér og Berging i februar 2014.