T/B «BORIS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Moen Slip AS, Kolvereid overleverte den av første av tre eskorte/taubåter til Buksér og Berging AS 3. desember. T/B «Boris» med verftets byggenummer 57 og av verftets egen konstruksjon, ble døpt av Elin Lysmen Jacobsen. Samtidig ble også de to andre båtene døpt. Når alle båtene som er i ordre, er levert, vil Moen Slip ha bygget 10 fartøyer for rederiet.

I forbindelse med leveringen uttalte Ole Andreas Holm, Moen Holding at dette var den største begivenheten noensinne ved verftet.

Det er en Statoil kontrakt som danner grunnlaget for byggingen av de tre båtene som skal tjenestegjøre ved Melkøya og utføre taubåt- og trossebåttjenester. Kontrakten er oppgitt å ha en verdi på 300 millioner kroner over en tiårsperiode. Under kontrakten kan Statoil erklære forlengelse av avtalene på nye 2x5 år. Kontrakten har også en avtale for leie av to trossebåter. Taubåtene skal også kunne utføre oppgaver innen oljeberedskap og brannvern, og «Boris» er utstyrt med to brannkanoner.

Men før oppdraget ved Hammerfest påbegynnes sommeren 2007 blir «Boris» stasjonert ved Mongstad og kan med en trekkraft på 95 tonn og maskinkraft på knappe 10.000 hk taue en supertanker helt alene, blir det opplyst.

Rederiet
Med fire taubåter og to service båter har Buksér og Berging utført tjenester ved Statoil Mongstad siden 1998. Tjenestene dekker eskorte, vanlig havneassistanse, brannbekjempelse og assistanse ved oljespill.

Vanligvis blir taubåtens dyktighet for å håndtere skip spesifisert med Tonnes Bollard Pull eller TBP. Rederiet mener imidlertid at TBP ikke er fullt dekkende for beskrivelsen av taubåtens eskortekapasitet. Det er nødvendig også å måle Tonnes Steering Pull (TSP) ved en nærmere angitt fart. Normalt vil TSP sertifikatet spesifisere denne med 10 knops fart.

Det Norske Veritas har utstedt regler for eskorte klassifikasjon som inkluderer "Full-scale measurement of steering pull, manoeuvre time and speed, Static and dynamic stability and Tension winch".

Båten er klasset i DNV @1A1, ICE C, E0, Tug, SF, Oilrec, Fi-Fi 1, Escort og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
40,55 m
Lengde p.p.
38,93 m
Bredde p.sp.
14,30 m
Dybde i riss
5,14 m
Draft
3,94 m
Dwt
581
BT
773
NT
231
IMO nr.
9334753


Tankkapasitetene er 210 m3 brennolje, 44 m3 ferskvann og 124 m3 vannballast.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Deutz SBV 16 M628 dieselmotorer som hver har en ytelse på 3600 kW og driver to Voith Schneider 36 R6/255-2 propellanlegg som dreier 360 grader. To Norgear forkantgear type FVEC-280 er koblet til hovedmotorene. Max. fart er oppgitt til cirka 15,5 knop og bollard pull er 95 tonn.

Strømforsysningen besørges av to Deutz BF8M 1015MC dieselmotorer hver med ytelse 380 kW som driver hver sin Stamford generator.
Båten er forsynt med utstyr som pumpeutrustning fra Allweiler, separatorer fra Alfa Laval, kjelutrustning levert av Pyro og ventilasjonsanlegg fra Wangsmo. Slanger, rør og kuplinger er levert av GS-Hydro Norge.

Dekk/diverse
Karmøy Winch har levert hydraulisk dekksmaskineri, og Palfingerkranen er levert av Bergen Hydraulic, mens ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter. Malermestrene BMV har hatt leveranser som Maxit dekksmasse, keramiske fliser og gulvbelegg.

Vinduer er levert av Marine Aluminium og vindusviskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører, lanterner kommer fra Tranberg og vindmåler er type Walker 2080. Erling Haug har levert MOB-båt og RFD redningsflåte.

KorrosjonConsult har utført overflatebehandling av båten, og Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet.

Innredningsarbeidet er utført av R&M Ship Interior, og Argon har hatt de elektriske installasjonene ombord. «Boris» er arrangert med innredning for åtte mann.

Elektronikk
O.M. Rønning AS har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som inkluderer Furuno 2117 og 2137S radar, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MK III autopilot, Furuno GP-90 GPS, Sailor GMDSS radiostasjon, 3 stk. Sailor N163S VHF, 3 stk. Sailor RT 2048 VHF og 2 stk. Tron TR-20 VHF.

*

Moen Slip AS leverer bnr. 58, «BARENTS», i februar (også omtalt i denne utgave) og bnr. 59, «BANAK», i april. Bnr. 62 som skal være ferdig i september, er nok en slepebåt for samme oppdragsgiver.