T/B «LOMAX»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Østensjø Rederi AS overtok slepebåten «LOMAX» fra Sanmar Denizcilik Ltd. i Tyrkia den 19. januar 2013. Båten er designet av Robert Allan Ltd., Vancouver, Canada, og rederiet har også tidligere fått bygget slepebåt ved verftet, nemlig «Vivax» i november 2008.

T/B «LOMAX» går under betegnelsen Reverse Tractor Tug med maskineri på ca. 6000 bhp og kontinuerlig trekkraft på 80 tonn. Båten er utstyrt med slepevinsj både forut og akter og er hovedsakelig bygget for havnebuksering, men kan også utføre lengre slep. Første jobben var for eksempel slep av skrog fra Ukraina til Ulsteinvik.

Østensjø Rederi har en 15 år lang avtale om slepebåttjenester ved Fawley terminalen i Southampton, og «LOMAX» går inn som den tredje båten under kontrakten. I tillegg til «LOMAX» har Østensjø to store eskorte-/slepebåter samt to fortøyningsbåter i Fawley.

T/B «LOMAX»

Operatør av fartøyet er Solent Towage Ltd. Båten seiler under UK flagg, er bygget til klasse i ABS ✠1A1, Towing vessel, Escort vessel, Fire Fighting Vessel Class 1, Oil Recovery Capability Class 2, AMS, ABCU og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 80,30 m
Lengde b.p.p.
70,20 m
Bredde på spant 17,00 m
Dybde i riss til h.dk. 9,60 m
Dybde i riss til sh.dk.
12,30 m
Draft max
7,80 m
Lastekap.
2550 m3

Maskineri

Fremdriften besørges av to CAT 3516C dieselmotorer som hver yter 2350 kW og driver to RRM US 255 propellanlegg.

Dekk

Hovedslepevinsj er type RRM single drum, og Triplex tauepinner er type S 65. Palfinger har levert to kraner til båten, og ankerspill er fra RRM.

Innredningen er arrangert med to enkeltlugarer og to dobbeltlugarer. Redningsutstyret er godkjent for 12 personer med 2 x 12 personers redningsflåter og Solas godkjent MOB-båt m/kran.

Elektronikk

Navigasjonsutstyret består av Furuno FAR-2117BB radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno SC-50 sat.kompass, Furuno GP-150 DGPS, Cassens & Plath magn.kompass, Alphatron autopilot, Furuno DS-80 logg og Furuno FA-150 AIS. I kommunikasjonsutstyret inngår Furuno FS-1570 GMDSS radiostasjon, Furuno NX-700B navtex, Furuno FM-8900S VHF, Tron TR 20 VHF, Tron 40S MKII EPIRB, Tron SART 20 nødpeilesender og Furuno Felcom 16 Inmarsat C.

Sanmar Denizcilik bygger to taubåter med LNG maskineri til Buksér og Berging for levering i 2013.