MS «Vea»
Fiskefartøyet «Vea» er overlevert fra det tyrkiske verftet Özata Shipyard til Karmøyrederiet Vea Fiskeri AS.
Nye «Vea» erstatter det gamle fartøyet med samme navn som ble bygget i Polen i 2004. Det gamle fartøyet ble i august i fjor solgt til Austral Group, som er et datterselskap av Austevoll Seafood. Gamlebåten skal inn i ringnotfiske etter hestmakrell og anchoveta (en fisk i ansjosfamilien) utenfor Peru. Før den satte kursen for sydlige breddegrader ble den ombygd til ren ringnotbåt ved Fitjar Mek. Verksted.
Nye «Vea» er 67,6 meter lang og 14,5 meter bred og dermed både lenger og bredere enn sin forgjenger. Fartøyet har en kapasitet til å frakte 1700 m³ fisk - nedkjølt i sjøvann i RSW-tanker.
Navnet er for øvrig et tradisjonelt navn i rederiet som siden 30-tallet har eid totalt fem båter tidligere med samme navn.
Skipet er designet av Sawicon Design i Bergen som også stod bak designet av den gamle båten.
Utstyr:
«Vea» er utstyrt med en hovedmotor fra MAK av typen MAK 8M32C 4000 bkW. Propellen om bord er fra Bruvoll med en diameter på 4100 mm CPP. Brunvoll har også levert hekk- og baugthrustere om bord.
Giret er av typen ACG 850/PS680 mens Kongsberg Maritime har levert styremaskinen.
Hjelpemotorer er levert av Nogva Motorfabrikk og er av typen Scania DI16 75M og en Stamford HCM634G2.
Alt av dekksmaskineri er levert av Karmøy Winch.
Fiskebehandlingssystemet, RSW-anlegg samt vakuumsystemet er levert av MMC First Process.
IAS, PMS er levert Smart Automation. Den elektriske installasjonen er gjort av BMA.
Elektronikken om bord i «Vea» kommer fra Vico AS, mens Zenitel har levert interkom. HVAC leveransen er gjort av Teknotherm. Interiøret er levert av Maritime Montering. Lys innvendig og utvending er levert av Glamox.
Brannvarslingsanlegget er levert av Consilium mens brannslukkingsanlegget er fra Survitec. Navigasjonslysene er levrt av Tranberg mens søkelys og flombelysning er fra Luminell-
Skipet er klasset av DNV med følgende notasjoner: DNV GL +1A 1, E0, Fishing Vessel.