MF «Nesvik» er overlevert fra Westcon Yards til Norled og satt i trafikk. Foto: Økland Foto

MF «Nesvik»

I april overleverte Westcon den nye elektriske ferjen MF «Nesvik» til Norled. Ferjen skal i rute på Hjelmeland-Nesvik-Skipavik sambandet.

- MF «Nesvik» har et spennende design og en lett tilgjengelig passasjersalong. Det er også gode løsninger på broen med kvalitetsutstyr, forteller Norleds driftsleder for sambandet, Anette Røberg, som var med på sjøprøvene for en stund den.

Hoveddata:

  • Navn: MF «Nesvik»
  • Verft: Westcon Yards
  • Byggenummer: 37
  • Design: LMG Marin Bergen
  • Lengde: 82,4 meter
  • Bredde: 17,5 meter
  • IMO-nummer: 9887528
  • Rederi: Norled
  • Elektriske motorer: Westcon Power & Automation
  • EMPS: Westcon Power & Automation
  • Propell: Schottel SRE 340 L FP.
  • Generator: Scania DI 16 75M/Stamford
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Survitec FIFI system
  • Livbåter: Survitec
  • Ankervinsj: Adria Winch
  • MOB-båt: Palfinger RSQ 450 G 25HP

MF «Nesvik» er noe større og romsligere enn MF «Hjelmeland» som også trafikkerer på sambandet, og betydelig større enn MF «Sigrid» som nå erstattes av MF «Nesvik» . Ferjen er designet av LMG Marin AS, og er bygget av Westcon Yard i Ølen. Fartøyet har kapasitet til nesten 300 passasjerer og 80 biler. MF «Nesvik» har en stor passasjersalong plassert under bildekket og like over vannlinjen, som gir passasjerene følelsen av å gli over fjorden i total stillhet.

MF «Nesvik» er søsterskipet til MF «Hydra» som er under bygging hos Westcon. Begge fartøyene er designet for å kunne bruke minst mulig energi. MF «Hydra» blir verdens første hydrogendrevne ferje, men også MF «Nesvik» kan bli oppgradert til hydrogen på sikt.

- Vi er svært glade for å ha enda et moderne nullutslippsfartøy i Norled sin portefølje. Vi takker for et godt samarbeid med Westcon Yard, LMG Marin, Westcon Power & Automation og alle de øvrige samarbeidspartnerne våre. Det er imponerende at både verft og leverandører klarer å levere MF «Nesvik» i henhold til opprinnelig tidsplan på tross av alle utfordringene knyttet til korona-situasjonen, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.

Den 82,4 meter lange og 17,5 meter brede ferjen har en kapasitet på 80 biler, eller 10 vogntog, og 299 passasjerer inkludert mannskap. 

Utstyr: 

MF «Nesvik» er utstyrt med propellsystem fra Schottel av typen SRE 340 L FP. Hovedgeneratorsettet er Scania DI 16 75M/Stamford. 

Kraftløsningen om bord skal styres av  Westcon Power & Automation sitt eSEAMatic Blue-system. Det inkluderer blant annet integrert brosystem og automasjonssystem, EMPS, elektriske motorer og hovedtavler. De har også levert batterisystemet om bord. 

Navigasjonssystem er levert av Furuno, mens autopilot er levert av Simrad. 

Ventilasjon og vifter er levert av Novenco AS. MOB-båt er av typen Palfinger RSQ 450 G 25HP. Ankervinsj og capstaner er levert av Adria Winch. Søkelys kommer fra Glamox og er av typen  SL40 R5 1000W.

Livbåter og evakueringssystem er levert av Survitec, de har også levert brannslukkingssystemet i maskinrommet.