M/F «SAAREMAA»

Fiskerstrand Verft AS, Fiskarstrand overleverte den andre av de tre fergene til Saaremaa Shipping Company (Saaremaa Laevakompanii) den 10. juni 2010 som byggenummer 2/64. Fergen fikk navnet M/F «SAAREMAA» og er bygget etter MM 90 FC design. Den første leveringen var «Muhumaa» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 1/2010. Gudmor for «SAAREMAA» er Katrin Leedo.

Kontrakten mellom Saaremaa Shipping Company og Fiskerstrand Verft / BLRT Group for tre pendelferger ble inngått i august 2007. Forut for kontraktssignering ble det nevnt at dette ville bli den største enkeltkontrakten noen gang for Fiskerstrand. Kontraktsprisen ble i sin tid oppgitt til rundt Euro 90 millioner totalt.
Fergene skal trafikkere mellom Estlands fastland og øyene vestenfor, blant annet Saaremaa og Huiimaa. Rederiet har sikret seg en ti-års kontrakt for disse fergerutene.
Fiskerstrand BLRT AS er et Joint Venture selskap etablert på 50/50 basis av Fiskerstrand Verft og Western Shipyard i Klaipeda etter mange års samarbeid mellom de to selskapene.
Saaremaa Shipping Company Ltd ble etablert i 1992 og var den første tiden beskjeftiget med frakt av papir og trelast fra Estland. Fergetransport ble startet opp etter at selskapet fikk tilslaget på fergeruter høsten 1994.
«SAAREMAA»
Fergen har kapasitet for ca. 150 personbiler og opp til 690 passasjerer med 400 seter i salongen. Alternativt kan det transporteres 12 trailers i kombinasjon med biler. Servicefart er ca. 15 knop, og fergen har isforsterket skrog og propellsystem som gjør det mulig å operere i inntil 30 cm jevn is og 1 meter tykk knust is. Fartøyet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, R3, ICE-1A, CAR FERRY A, E0, EU CLASS C og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 97,90 m
Lengde b.p.p 92,46 m
Lengde bildekk 90,00 m
Største bredde
18,00 m
Dybde i riss sh.dk
8,70 m
Dybde i riss h.dk.
5,70 m
Dypgående max
4,00 m
Pbe.kap
150
Pass. kap.
690
Pass. kap.
ca. 5233
Pass. kap.
ca. 1849
Pass. kap.
ca. 940
IMO 9474072

Maskineri
Fergen har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med ABB leveranser. Hovedmotorene er fire Wärtsilä dieselmotorer, to type W8L20 som hver har en ytelse på 1600 kW og to type W6L20 hver på 1200 kW. De to fremdriftspropellene er type Ulstein Aquamaster Contaz 25. De fire generatorene er av AVK fabrikat, to som genererer 2000 kVA og to på 1425 kVA. Nødaggregatet har en Volvo Penta motor. Servicefart er ca. 15 knop.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Hatlapa har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og Teknotherm har stått for proviant kuldemaskineri. Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene. Brannsikkerheten ivaretas blant annet av et slukkingssystem fra Minimax GmbH & Co. KG og varslingsanlegg fra Eltek.
Dekk/diverse
PG Hydraulics har levert hydraulikkanlegget, og ankervinsj er fra Odim Brattvaag Winch. C.C. Jensen er leverandør av vinduer, og vindusviskere kommer fra O.S. Solhaug. Libra Plast har levert dører av stål og GRP, mens vannettet skyvedører er det IMS som har tatt seg av. Schindler Stahl Heiser har stått for både passasjer- og matleveringsheiser.
Brude Safety har levert MOB-båt og davit samt brann- og redningsutstyr. Tranberg og Norselight har levert lanterner henholdsvis lyskastere til fergen.
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og West Mekan har levert passasjerstolene. Innredningsdørene er fra Norac Baggerød, og Evac har forestått sanitæranlegget ombord.
De elektriske arbeidene, samt automasjonspakken er utført av Acel AS som også har levert brokonsoll, hovedtavle, starter og har vært el. teknisk konsulent. Elpro har også vært involvert i brokonsoll-leveransen. Høglund Marine Automasjon har levert automasjonssystemet.
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert og montert av Emil Langva. SAM Electronics har levert NACOS 65-5 integrert navigasjons- og kommandosystem. PA-anlegget er type Phontech, og Acel oppdraget inkluderer ComScan overvåkningssystem.

Fiskerstrand Verft AS skal levere neste ferge under denne kontrakten, “Hiiumaa”, som bnr. 3/65 i mars 2011. Før den tid kommer bnr. 69, “Geir”, som bygges for Holmeset, som skal være ferdig i august, samt bnr. 8/70 for Fosen Namsos Sjø og bnr. 6/67 for Tide Sjø som begge skal leveres i desember.