Den nye arbeidsbåten til Frøy rederi har fått navnet «Frøy Senja». Foto: Frøy Rederi
Den nye arbeidsbåten til Frøy rederi har fått navnet «Frøy Senja». Foto: Frøy Rederi

MS «Frøy Senja»

Frøy Rederi har fått overlevert en ny arbeidsbåt fra Sletta Verft. «Frøy Senja» skal i drift for Frøy Nord.

Skroget til den nye arbeidsbåten er bygget i Polen, og ankom verftet i Aure kommune sent i januar i år. 

«Frøy Senja» er 14,9 meter lang og 12 meter bred. Den er utstyrt med to kraner levert av Bergen Hydraulic AS. 1 stk. Palfinger 65002 og en Palfinger 150002. 

Ifølge Silje Larssen, driftskoordinator i Frøy, skal arbeidsbåten i hovedsak operere i Nordland, Troms og Finnmark.

Frøy har med dette fartøyet 50 servicebåter og fraktefartøy, samt 16 brønnbåter i flåten sin. 

Hoveddata:

  • Navn: «Frøy Senja» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 195
  • Design: Sletta Verft
  • Lengde: 14,9 meter
  • Bredde: 12 meter
  • MMSI: 258019890
  • Rederi: Frøy rederi
  • Motor: Nogva Scania DI13 75M
  • Gear: Nogva HC-258
  • Propell: Nogva  N4.260-1125 HS
  • Generator: Nogva Stamford HCM 534F2
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Inergen 80-300 - Tyco Marine Solutions
  • Livbåter: Viking - Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Kraner: Palfinger 65002 og Palfinger 150002 - Bergen Hydraulic

Sletta Verft bygget i fjor syv fartøy for havbruksnæringen, der tre av fartøyene var arbeidsbåter i aluminium med lengde opptil 15 meter, og de fire resterende fartøyene var serviceskip for havbruksnæringen med lengde opptil 27 meter. 

Utstyr: 

«Frøy Senja» er utstyrt med Nogva Scania DI13 75M hovedmotor, videre har den Nogva Stamford HCM 534F2 generator.

Nogva Motorfabrikk har også levert gear av typen HC-258 i tillegg til propellanlegg av type N4.260-1125 HS. Styremaskinen kommer fra Sleipner Motor. 

Dekksutstyr bestående av styrepinner, haikjeft, capstan, tuggervinsj, varpvinsj og ankervinsj er levert av MB Hydraulikk. 

Anker og tilbehør er levert av Certex, som også har levert alt av redningsutstyr om bord. Dørene kommer fra Libra-Plast, mens vinduene er levert av Bohamet. 

Stasjonær høytrykksvasker og tilhørende utstyr levert av HL.Skjong AS.

Innredning er gjort av R&M Ship Interior.