
M/S «TIRRANNA»
Dåpen fant sted i Zeebrugge i Belgia den 3. september med Gunn Wærsted, Group Executive Vice President of Nordea AB og Country Senior Executive Nordea Norway, som gudmor. Dette er det fjerde Wilh. Wilhelmsen skipet som bærer navnet “Tirranna”.
Skipet er det andre skipet av denne typen som er bestilt av Wilh. Wilhelmsen og skal opereres av Wallenius Wilhelmsen Logistics der førstnevnte har 50 prosent eierinteresse. Manager for skipet er Wilhelmsen Ship Management (Norway).
I forbindelse med dåpen ble det opplyst rederiet er involvert i tre operasjonsselskaper innen transport av biler og “rolling equipment”: WWL med 64 skip, Eukor Car Carriers med 72 enheter og American Roll-on Roll-off Carrier med 8 skip.
M/S «TIRRANNA»
Nybygget har kapasitet på cirka 8.000 biler med dekksareal på ca. 67.047 m2 fordelt på 13 bildekk. Skipet er på ca. 71.673 GT, og bredden er maksimum for passering av Panamakanalen (32,26 m). Maskinrommet er plassert akter og styrehus forut.
Tunge lastenheter kan lastes på dekkene 1, 3, 5 og 8. Dekk 2, 4, 6, 7 og 9 er indelt i heisbare seksjoner. Dekkpanelene løftes av to mobile deck lifters, og noen blir operert av elektriske vinsjer for forbedret fleksibilitet og tilgang. Lasting og lossing foregår via akterrampen med kapasitet på 320 tonn og en mindre siderampe. Dekk 6 kan nås direkte via siderampen, noe som muliggjør to separate laste-/losseoperasjoner samtidig. I tillegg til det faste rampesystemet fra dekk 5 til 13 er det heisbare ramper for fleksibel adgang til akterdel av skip fra dekk 8 til 12.
Skipet er bygget til høyeste klasse i Lloyd’s Register of Shipping og fører NIS flagg. Nybygget har Green Passsport utstedt av Lloyd’s Register i henhold til IMO Guidelines on Ship Recycling 2003.
Vannballast systemet er klargjrt for retrofit av water ballast treatment system. Biodegradable olje blir brukt i alle hydrauliske systemer ombord.
Nybygget har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 231,30 |
Lengde p.p. |
219,30 m |
Bredde største | 32,26 m |
Air draft |
44,10 m |
Dybde i riss til upper dk. |
34,70 m |
Dwt | ca. 18.775 |
Draft | 11,30 m |
GT | ca. 71673 |
NT | ca. 33513 |
Bilkapasitet | ca. 8.000 |
Antall dekk |
13 |
Dekksareal |
67.047 m2 |
IMO | 9377523 |
Bunkerskapasisteten er ca. 5079 m3 fuel og kapasitet for ferskvann ca. 365 m3.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er av type Doosan/MAN Diesel 8S60 ME-C, og propeller er type Fixed Pitch Propeller med vingediameter 6900 mm. Hjelpemaskineriet består av 2 STX MAN Diesel 9L 21/31H motorer og 2 HHI 2726A generatorer. Akselgenerator er type Taiyo 1901A.
Maskinromsinstallasjonene tilfredsstiller klasse notasjonen UMS (unattended machinery room) som betyr at hovedmotor kan opereres fra broen eller maskineri kontrollrommet. Maskineriet har forbedret forbrenningsprosess som resultater i meget små NOx utslipp, og som ligger godt under dagens internasjonale krav. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Diverse
Skipet er arrangert for en besetning på 28 personer, og i redningsutstyret inngår 4 Viking redningsflåter samt livbåter og MOB-båt fra Norsafe.
Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, og det er montert en 5-tonns provision kran og en 2-tonns davit.
Den elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutrustningen består blant annet av Furuno FAR-2837W radar, FAR-2837SW radar, Skipper GDS 101 ekkolodd, Consilium SAL T1 logg, Sperry Navigat 2100 gyrokompass, EMRI SEM 200 autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30 værkartskriver, Telemar GMDSS A1 + A2 + A3 radiostasjon, Telemar Sailor Fleet 77 Satcom og Furuno FA-150 AIS.
❊
Både Höegh Autliners og Knutsen OAS har ifølge nybygningslister nybygg som skal leveres i 2010 fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Totalt sett har verftet rundt 170 nybygg på totalt ca. 27,4 millioner dwt i ordre.