MF «Ryfylke» er den fjerde ferjen Westcon Ølen leverer på kort tid til Norled.

MF «Ryfylke»

MF «Ryfylke» ble satt i rute i Ryfylkebassenget i midten av juli i år. Ferjen er designet av LMG Marine i Bergen og bygget ved Westcon Ølen.

213Partnerskapet mellom Norled, LMG Marin og Westcon vant prisen Ship of The Year 2021 for ferjen MF «Hydra». «Ryfylke» på sin side var nominert til å vinne prisen i år, men måtte se seg slått av «Medstraum».

MF «Ryfylke» er den fjerde ferjen som Westcon Ølen bygger for Norled i løpet av kort tid. Tidligere er «Hjellestad», «Nesvik» og ikke minst «Hydra» levert fra verftet. Selve skroget er bygget ved Norse i Tyrkia.

Den nye ferjen opererer mellom Nedstrand og Stavanger og betjene alle ryfylkeøyene.

- Vi er veldig glade for å få tilliten av Norled nok en gang til å bygge enda en av fremtidens ferjer. Samarbeidet mellom oss er godt og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Endre Matre, leder for teknisk og nybygg i Westcon.

Endre Matre

Norled AS er et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Selskapet har rundt 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Norled har de siste årene satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi.

Nye «Ryfylke» er designet av LMG Marin i Bergen, som også sto bak designet på de tre foregående ferjene fra verftet. Den er 45,4 meter lang og 11,9 meter bred.

Hoveddata:

Navn: «Ryfylke»

Verft: Westcon Ølen

Byggenummer: 40

Design: LMG Marin

Lengde: 45,4 m

Bredde: 11,9 m

IMO-nummer: 9921946

Rederi: Norled

Motor: Nordhavn

Propell: Schottel Ecopropellers SRE210L

Batteripakken: SEAM

Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno, Simrad

Brannslukningsutstyr: Raft FIFI System - Raft Suppression

Livbåter: Survitec

Elektrisk installasjon: Westcon Power & Automation AS

Broløsning: SEAM

Innredning: Vestnes Ocean

«Ryfylke» er utstyrt med en 4000 kWh stor batteripakke, som gjør at hun unngår å måtte må lade i løpet av dagen. Den skal i stedet lades om natten, og ha nok kraft til betjene de 25 havnene en hel dag, uten å måtte lades på nytt. Ved behov kan dieselmotorene startes opp, blant annet for å seile til verksted for service eller klassing.

Den er utstyrt med en standard ferjelem i ene enden, og en spesiell RoRo-rampe og kran i andre. Dermed kan hun legge til både ved ferjeleier og mot vanlig kai, og kunne frakte generell last og kjøretøyer. Den har plass til 27 biler og 99 passasjerer.

Utstyr:

MF «Ryfylke» er utstyrt med Schottel Ecopropellers SRE210L propeller. Generator er Scania Marine Diesel type GASU 13-07 04-15 levert av Nordhavn.

Seam har levert en omfattende pakke bestående av blant annet e-SEAMatic blue, broløsning, fremdriftsmototorer, PMS, IAS, hovedtavler, og batteripakke av typen Corvus Dolphin Energy.

Ankervinsj og capstans er levert av Adria Winch, mens øvrig ankerutstyr er levert av Sotra Anchor & Chain. MOB-båt OG daviter er levert av Palfinger. Mes kommer fra Survitec mens øvrig redningsutstyr kommer fra Viking Norsafe Life-Saving Equipment. Brannslokkingsanlegg i maskinrom er av typen Raft FIFI System fra Raft Suppression.

Skyvedører kommer fra Baggerød AS, ens vanntette dører er levert av IMS mens øvrige dører kommer fra Libra-Plast. Innredningen om bord er utført av Vestnes Ocean. HVAC er levert av AF AeronMollier AS. Søkelys er levert av Glamox.

MF «Ryfylke» er malt i maling fra Jotun.