MS «Karlsøy»
Cermaq har fått overlevert arbeidsbåten «Karlsøy» fra Sletta Verft. Dette er nybygg nummer 206 fra verftet i Mjosundet.
Det var i midten av september at fartøyet ble overlevert fra verftet til kunden, og det er første gang partene samarbeider om et nybygg.
«Karlsøy» er bygget i aluminium og er knappe 15 meter lang og 7,5 meter bred.
- Fremtidige miljøkrav blir tilfredsstilt med et fremdriftsanlegg i kombinasjon med en batteripakke på 500 kW, opplyser kontorleder Ronny Haltbakk i Sletta Verft.
Astrid Aam, kommunikasjonssjef i Cermaq sier til Kyst.no at fartøyet er en lokalitetskatamaran, og skal brukes i daglig drift ved oppdrettslokalitet Ørnhaugneset i Nordland.
- Arbeidsbåten har fått navnet «Karlsøy» fra et lokalt tettsted (kirke) på Finnøya like ved lokaliteten, forklarer Aam.
Første av totalt fem fartøy
Totalt i år har Sletta Verft levert fem båter. I tillegg har de levert en flåte.
- Vi har tre søsterskip i produksjon til Cermaq. I tillegg holder vi på å bygge et 20 meter stort servicefartøy i stål til oppdrettsselskapet, opplyser Haltbakk.
Den vanlige byggetiden for et slikt fartøy er rundt syv måneder, men denne har tatt litt lengre tid da de har manglet noen komponenter til fartøyet.
Utstyr:
«Karlsøy» er utstyrt med en Nogva Scania DI 9 74M, 217 hk hovedmotor samt en Nogva Stamford HCM434E2 generator. Batteripakken på 2 x 179 kWh, samt tavler, trafoer og ESS-converter er levert av Elmarin, med Corvus batterier.
Nogva Motorfabrikk har også levert gear av typen HCE-168C . 2,95:1, samt propeller av typen N4.215 Ø950.
Sidethrustere er fra Sleipner Motor hvor sidethruster akter er av typen SP700. Ø412mm 42 KW AC 230/400V. 700 kg thrust, mens sidethruster forut er av typen SP1000. Ø513 mm. AC 230/400V. 1100 kg thrust. Sleipner har også levert styremaskin av typen PS600 3,2.
Capstaner på henholdsvis 3 og 5 tonn er levert av Lorentzen Hydraulikk.
Brannslukkingsanlegget i maskinrommet er av typen Inergen 80-300 levert av Tyco Marine Solutions. Øvrig brannslukningsutstyr er levert av Certex som også har levert fortøyningsutstyr, anker og kjetting og redningsutstyr.
Kranen av typen Palfinger PK41002 (M) er levert av Bergen Hydraulic.
Møbler i innredningen er levert av Troldmyr Møbelfabrikk AS. Styrehusstoler er fra NorSap. Vinduer er levert av Ertec.
Se også:
-
MS «Håløygen»
Sletta Verft har overlevert sitt andre fartøy til Håløy Havservice.
-
MS «Frøy Leader»
Sletta Verft har overlevert «Frøy Leader» til Frøy. Dette er en servicebåt med et innovativt design utviklet av Frøy selv i samarbeid med Møre Maritim.
-
MS «Multi Navigator»
I begynnelsen av mai fikk FSV Group overlevert den 18 meter lange «Multi Navigator» fra Sletta Verft.
-
MS «Frøy Master»
Sletta Verft har overlevert det første av to identiske fartøy til Frøy. De to er designet av Møre Maritime med designbenevnelsen MachoCat 25 Hybrid.
-
MS «Multi North»
Nok et fartøy er overlevert fra Sletta Verft til FSV Rederi. Dette er verftets bygg nr 193, og har fått navnet «Multi North».
-
MS «Multi Enovation»
FSV Group AS fikk i slutten av april overlevert «Multi Enovation» fra Sletta Verft. Den 17 meter lange båten vil kunne operere helelektrisk en hel arbeidsdag. Dette er bygg nummer 192 fra verftet og er designet av Solstrand Trading.
-
MS «Multi Electric»
FSV Group AS fikk den 2. mars overlevert «Multi Electric» fra Sletta Verft. Den 17 meter lange båten vil være den første båten som skal operere elektrisk en hel arbeidsdag. Dette er bygg nummer 191 fra verftet og er designet av Solstrand Trading.
-
MS «Multi Commander»
Sletta Verft overleverte i oktober fartøyet «Multi Commander» til FSV Rederi. Dette er verftets bygg nummer 200, og fartøyet er designet av Solstrand Trading.
-
MS «Multi Explorer»
Sletta Verft leverte i juli «Multi Explorer» til FSV Group. Den er utstyrt med en stor batteripakke.
-
MS «Frøy Bas»
Like før fellesferien overleverte Sletta Verft arbeidskatamaranen «Frøy Bas» til Frøy Akvaressurs.