MS «Karlsøy» er det første fartøyet Sletta Verft leverer til Cermaq.

MS «Karlsøy»

Cermaq har fått overlevert arbeidsbåten «Karlsøy» fra Sletta Verft. Dette er nybygg nummer 206 fra verftet i Mjosundet.

Publisert Sist oppdatert

Det var i midten av september at fartøyet ble overlevert fra verftet til kunden, og det er første gang partene samarbeider om et nybygg.

«Karlsøy» er bygget i aluminium og er knappe 15 meter lang og 7,5 meter bred. 

- Fremtidige miljøkrav blir tilfredsstilt med et fremdriftsanlegg i kombinasjon med en batteripakke på 500 kW, opplyser kontorleder Ronny Haltbakk i Sletta Verft. 

Astrid Aam, kommunikasjonssjef i Cermaq sier til Kyst.no at fartøyet er en lokalitetskatamaran, og skal brukes i daglig drift ved oppdrettslokalitet Ørnhaugneset i Nordland. 

Hoveddata:

  • Navn: «Karlsøy» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 206
  • Design: Sletta Verft
  • Lengde: 15 meter
  • Bredde: 7,5 meter
  • MMSI: 258027770
  • Rederi: Cermaq
  • Motor: Nogva Scania DI 9 74M, 217 hk
  • Gear: Nogva HCE-168C . 2,95:1
  • Propell: N4.215 Ø950. - Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Nogva Stamford HCM434E2 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Marine Solutions
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Batteripakke: 2 x 179 kWh Corvus - Elmarin

- Arbeidsbåten har fått navnet «Karlsøy» fra et lokalt tettsted (kirke) på Finnøya like ved lokaliteten, forklarer Aam. 

Første av totalt fem fartøy

Totalt i år har Sletta Verft levert fem båter. I tillegg har de levert en flåte. 

- Vi har tre søsterskip i produksjon til Cermaq. I tillegg holder vi på å bygge et 20 meter stort servicefartøy i stål til oppdrettsselskapet, opplyser Haltbakk.

Den vanlige byggetiden for et slikt fartøy er rundt syv måneder, men denne har tatt litt lengre tid da de har manglet noen komponenter til fartøyet.

Utstyr: 

«Karlsøy» er utstyrt med en Nogva Scania DI 9 74M, 217 hk hovedmotor samt en Nogva Stamford HCM434E2 generator. Batteripakken på 2 x 179 kWh, samt tavler, trafoer og ESS-converter er levert av Elmarin, med Corvus batterier. 

Nogva Motorfabrikk har også levert gear av typen HCE-168C . 2,95:1, samt propeller av typen N4.215 Ø950. 

Sidethrustere er fra Sleipner Motor hvor sidethruster akter er av typen SP700. Ø412mm 42 KW AC 230/400V. 700 kg thrust, mens sidethruster forut er av typen SP1000. Ø513 mm. AC 230/400V. 1100 kg thrust. Sleipner har også levert styremaskin av typen PS600 3,2.

Capstaner på henholdsvis 3 og 5 tonn er levert av Lorentzen Hydraulikk.

Brannslukkingsanlegget i maskinrommet er av typen Inergen 80-300 levert av Tyco Marine Solutions. Øvrig brannslukningsutstyr er levert av Certex som også har levert fortøyningsutstyr, anker og kjetting og redningsutstyr. 

Kranen av typen Palfinger PK41002 (M) er levert av Bergen Hydraulic. 

Møbler i innredningen er levert av Troldmyr Møbelfabrikk AS. Styrehusstoler er fra NorSap. Vinduer er levert av Ertec.