M/F «SELBJØRNSFJORD»

Fiskerstrand BLRT AS overleverte M/F «SELBJØRNSFJORD» til FosenNamsos Sjø AS den 8. desember 2010 som byggenummer 8 fra verftet. Dåpen fant sted i Bergen 14. desember, og gudmor var Fylkesordfører i Hordaland, Torill Selsvold Nyborg.

Kontrakten ble inngått i november 2008, og pendelfergen har kapasitetet for 120 personbiler, alternativt 10 vogntog i kombinasjon med personbiler, og 249 passasjerer med det samme antallet sitteplasser i salongen.
Fergen er designet av Multi Maritime. Omtrent samtidig med leveringen, den 10. desember, ble det kunngjort at Fiskerstrand BLRT AS kjøper Multi Maritime AS i Førde etter 15 års samarbeid mellom selskapene og utvikling/bygging av nærmere 30 ferger. Multi Maritime ble etablert i 1983, har i dag 23 ansatte og er blant landets største skipsdesignselskap.
Skroget og første del av utrustningarbeidet ble utført ved Western Shipbuilding Yard i Klaipeda, Litauen.
Fergen skal inn på sambandet Halhjem – Våge i Hordaland fra 1. januar 2011. Fra samme dato overtar FosenNamsos Sjø AS også driften av Krokeide – Hufthamar, Husavik – Sandvikvåg og Hatvik – Venjaneset.
M/F «SELBJØRNSFJORD» er bygget i henhold til DNV ✠1A1, R4, Car ferry B, Gas fuelled, E0 (NOR) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 109,00 m
Lengde bildekk
105,00 m
Største bredde
17,20 m
Dybde i riss bildekk 5,50 m
Dypgående design
3,10 m
Pbe kap.
120
Pass. kap.
249
IMO nr.
9553335

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av tre Mitsubishi motorer: S12R-MPTA, GS12R-MPTK og GS16R-MPTK med fremdriftseffekt på henholdsvis, 1100 kw, 676 kw og 900 kW. Disse driver to Schottel STP 1010 R/L propellanlegg. ABB har levert elektro motorene, og LNG anlegget kommer fra Cryo AB. Servicefart er ca. 13 knop.
Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse som er montert av Kamo. Allweiler har levert pumper, og kjel er fra Pyro. Isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering, og Aco Marine har stått for sanitæranlegget. Autronica Fire and Security har levert brannslukkingsanlegg.
Dekk/innredning
Vindusleveransen er fra Saunes & Helseth Maritime, og vndusviskere kommer fra O.S. Solhaug. PG Hydraulics har levert hydraulikk, og ankervinsj er fra Rapp Hydema. IMS har levert vanntette skyvedører, mens utvendige dører er Libra Plast leveranser. Brude Safety har levert redningsflåter, -vester og MES til fergen, mens MOB-båten m/davit er fra Noreq.
Innredningsarbeidene er også utført av Maritime Montering, og passasjerstolene er levert av West Mekan. Norac Baggerød har levert innredningsdørene, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
De elektriske arbeidene er utført av Acel AS, og Sigurd Solberg har levert og montert den elektroniske utrustningen.

Fiskerstrand Verft AS skal levere bnr. 3/65 til Saaremaa i mars og bnr. 9/71 og 10/72 til Fjord 1 i november 2011.