MS «Liv Grannes» er den fjerde av fem hurtigbåter som Brødrene Aa leverer til Nordland Fylkeskommune de siste to årene. Foto: Brødrene Aa

MS «Liv Grannes»

Brødrene Aa har overlevert den fjerde av fem hurtigbåter til Nordland fylkeskommune, «Liv Grannes». Det er Torghatten Trafikkselskap som skal drifte hurtigbåten i sambandene Sandnessjøen-Herøy-Gardsøya/Vega-Brønnøysund-Rørøy og Brønnøysund-Sandnessjøen.

- Dette blir et løft for hurtigbåtsambandene mellom Brønnøysund, Vega, Herøy og Sandnessjøen, uttalte fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen da fartøyet ble levert.

MS «Liv Grannes» skal betjene de to rutene mellom Sandnessjøen og Brønnøysund sammen med «Sigrid Sigurdsdotter» som også snart skal leveres fra verftet.

«Liv Grannes» er 30 meter lang, har en servicefart på 26 knop og tar 95 passasjerer. Fartøyet er utstyrt med fremdriftsmotorer fra MAN og har SCR eksosrenseanlegg.

Hoveddata:

  • Navn: «Liv Grannes»
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 305
  • Design: Brødrene Aa
  • Lengde: 30,8 meter
  • Bredde: 8,3 meter
  • Tonnasje: 280
  • IMO-nummer: 9907902
  • Rederi: Nordland Fylkeskommune/Torghatten Trafikkselskap
  • Motor: 2 x MAN D2862LE428, à 882 kW
  • Gear: Servogear:
  • CPP: Ecoflow Propulsor fra Servogear
  • Generator: Nogva Deer Marine Aggregatmotor 4045DFM70
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Landor Larsen Elektronikk AS
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 fra Nortronic
  • Livbåter: Survitec
  • Elektrisk installasjon: Eikefjord Elektro AS

- For å kunne å være mest mulig tilpasset de ulike anløpene og kaiene er det fire gangveier ombord. På begge sider, akter og foran, forteller Lars Endre Gimmestad hos Brødrene Aa.

Fartøyet har også plass til seks paller, og er universelt utformet. I salongen er det også mulig å kjøre aircondition på varme sommerdager.

Alle fartøyene Brødrene Aa har levert til Nordland Fylkeskommune de siste årene har navn etter sterke kvinner fra Nordland. Det er også MS «Liv Grannes».

Liv Elisabeth Grannes (1918–2004) var en aktiv motstandskvinne i Milorg og agent i den britiske, hemmelige militærenheten Special Operations Executive (SOE) under andre verdenskrig. Som kontordame ved politikammeret i Mosjøen hadde hun tilgang til dokumenter og muntlig informasjon som var viktig for motstandsarbeidet. Hun utstedte falske pass og sørget for at dokumenter «forsvant». Hun hjalp også med å holde motstandsfolk skjult og deltok aktivt i meldingstjeneste til fordel for Milorg og SOE. Hun ble tildelt den britiske George Medal for sin innsats. Filmen «Nordlands Jeanne d’Arc» som kom i februar omhandler hennes liv under krigen.

Utstyr:

MS «Liv Grannes» er utstyrt med 2 x MAN D2862LE428, à 882 kW hovedmotorer. Videre er har den fått installert Ecoflow Propulsor fra Servogear, som også har levert gear. Hjelpemotoren er en Nogva Deer Marine Aggregatmotor 4045DFM70. Baugthrusteren er en SH400 fra Sleipner Motor. Active Ride Control er levert av Humphree.

Kranen om bord er en PK8501M levert av Palfinger. Passasjerseter er levert av West Mekan, mens styrhusstolene kommer fra Recaro. SCR-system er levert av Progress Ingeniørfirma AS og MAN. Westcon har levert e-SEAMatic AMS. Landganger er levert av Undertun. Navigasjonsutstyret kommer fra Landor Larsen Elektronikk AS

MB Hydraulikk har levert den ankervinsjen av typen 17,5K2 som er typegodkjent av DNV.